Rozvoj komunikace u dětí s poruchou autistického spektra a kochleárním implantátem
Communication development in children with autism spectrum disorder and cochlear implant
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/117802Identifikátory
SIS: 223929
Kolekce
- Kvalifikační práce [18635]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kotvová, Miroslava
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
15. 6. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Sluchové postižení, kochleární implantát, porucha autistického spektra, komunikační systémy, alternativní a augmentativní komunikace, rozvoj komunikaceKlíčová slova (anglicky)
Hearing impairment, cochlear implant, autism spectrum disorder, communication systems, alternative and augmentative communication, communication developmentDiplomová práce se zabývá rozvojem komunikace u neslyšících dětí po kochleární implantaci, které mají současně diagnostikovánu poruchu autistického spektra. Teoretická část práce je rozdělena do tří kapitol. První dvě kapitoly se věnují specifikům sluchového postižení, resp. poruch autistického spektra, a jeho vlivům na celkový vývoj dítěte s důrazem na komunikační schopnost. Jsou zde stručně představeny klasifikace sluchových vad a kompenzační pomůcky související s tématem práce - sluchadla a kochleární implantáty. Prostor je věnován také charakteristice jednotlivých poruch autistického spektra. Třetí kapitola popisuje nejčastější komunikační systémy či pomůcky užívané osobami se sluchovým postižením, resp. s poruchou autistického spektra, a možnosti komunikace osob s kombinací těchto dvou znevýhodnění. Praktická část práce se věnuje kvalitativnímu výzkumu, jehož hlavním cílem bylo zjistit, jakým způsobem může ovlivnit získání kochleárního implantátu rozvoj komunikace neslyšícího dítěte s poruchou autistického spektra. V rámci výzkumného šetření byly provedeny rozhovory s rodiči těchto dětí, které byly doplněny dotazníky s otevřenými otázkami adresovanými odborníkům, jež s těmito dětmi a jejich rodinami pracují. Výsledky provedeného šetření byly následně porovnány s výsledky dvou zahraničních...
The thesis deals with the communication development in deaf children after cochlear implantation, which have at the same time diagnosed autism spectrum disorder. The theoretical part is divided into three chapters. First two chapters deal with specifics of hearing impairment, or rather autism spectrum disorder, and its effects on the overall development of the child with an emphasis on communication ability. There are briefly introduced the classification of hearing impairments and compensation aids related to the topic of the work - hearing aids and cochlear implants. There is also space devoted to the characteristics of particular autism spectrum disorders. The third chapter describes the most common communication systems or aids used by persons with hearing disabilities, more precisely with the autism spectrum disorder, and the possibility of communication of people with a combination of these two disabilities. The practical part of the thesis is devoted to qualitative research, which main objective was to find out how obtaining a cochlear implant may influence the development of communication of a deaf child with autism spectrum disorder. As part of the research, interviews with parents of these children were conducted. These interviews were supplemented by open-ended questionnaires addressed...