Komunikace mezi učitelem a asistentem v MŠ a ZŠ
Communication between a teacher and an assistent at a kindergarden and at a primary school
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/117764Identifiers
Study Information System: 201139
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Uhlířová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
15. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Inkluzivní vzdělávání, asistent pedagoga, spolupráce učitele a asistenta, komunikaceKeywords (English)
Inclusive education, teaching assistant,coopaeration between teacher and assistant, communitacionCílem diplomové práce je analyzovat podmínky komunikace mezi učitelem a asistentem pedagoga v mateřské škole a na 1. stupni základní školy. Práce má dvě části, teoretickou a praktickou. V první kapitole teoretické části vymezuji důležité pojmy související s inkluzivním vzděláváním. Druhá kapitola popisuje pozici asistenta pedagoga a jeho náplň práce. V poslední kapitole se věnuji pedagogické komunikaci a spolupráci učitele a asistenta pedagoga. Cílem praktické části je analyzovat podmínky komunikace mezi učitelem a asistentem pedagoga v současné MŠ a ZŠ. Zkoumám spolupráci a komunikaci asistenta pedagoga a učitele za použití metod hloubkového rozhovoru s asistenty pedagoga a učiteli a pozorování jejich interakce ve třídě MŠ a ZŠ. Klíčová slova: Inkluzivní vzdělávání, asistent pedagoga, spolupráce učitele a asistenta pedagoga, komunikace
The aim of this thesis is to analyse the conditions of communication between a teacher and a teaching assistant in kindergartens and primary schools. The thesis consists of two parts, theoretical and practical. In the first chapter of theoretical part, I define important terms related to inclusive education. Second chapter describes the position of teaching assistants and the contents of their work. The last chapter of the theoretical part is dedicated to pedagogical communication and cooperation between teachers and teaching assistants. The practical part inquires into the cooperation and communication between the teacher and teaching assistant using the method of in-depth interviews with teaching assistants and teachers and observing their interaction in kindergarten and primary school classes. Keywords: inclusive education, teaching assistant, cooperation between teacher and assistant, communication.