dc.contributor.advisor | Kotvová, Miroslava | |
dc.creator | Vondrášková, Tereza | |
dc.date.accessioned | 2020-07-08T08:56:27Z | |
dc.date.available | 2020-07-08T08:56:27Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/117761 | |
dc.description.abstract | Diplomová práce se zabývá vzděláváním a komunikací studentů se sluchovým postižením se zaměřením na analýzu úrovně porozumění informacím ve znakovém jazyce u studentů speciálních středních škol pro sluchově postižené. Teoretická část práce představuje důležité pojmy z této oblasti, jako je vymezení pojmu komunikace a možnosti komunikace osob se sluchovým postižením, dále možnosti vzdělávání osob se sluchovým postižením od předškolního vzdělávání po vysokoškolské a v neposlední řadě představuje znakové jazyky, jejich výzkum ve světě a český znakový jazyk, jako přirozený jazyk osob se sluchovým postižením v České republice. Empirická část popisuje výzkum, který byl proveden na 65 probandech - studentech středních škol pro sluchově postižené. Výzkum se zaměřoval na rozdíly v úrovni porozumění u skupin studentů dle jejich identifikačních údajů a také zkoumal, zda má na porozumění vliv náročnost předávaných informací (tedy jestli je lépe rozuměno informacím na úrovni běžného hovoru, než odborným informacím). Výzkumné šetření bylo kvalitativního charakteru a nosnou metodou výzkumu byl nestandardizovaný dotazník navazující na videoukázky. Obojí bylo sestaveno za účelem tohoto šetření. V rámci výzkumu bylo stanoveno šest výzkumných otázek, na které výzkumné šetření nalezlo odpovědi, které jsou následně popsány. | cs_CZ |
dc.description.abstract | This diploma thesis deals with the education and communication of students with hearing impairment with a focus on the analysis of the level of understanding of information in sign language for students of special secondary schools for the hearing impaired. The theoretical part presents important concepts in this area, such as the definition of communication and communication options for the hearing impaired, as well as educational opportunities for the hearing impaired from a preschool level to a university and last but not least sign languages, their research in the world and Czech sign language as a native language of people with hearing impairment in the Czech Republic. The empirical part describes the research, which was conducted on 65 probands - high school students of the special school for students with a hearing impairment. The research is focused on the differences in the level of understanding of groups of students according to their identification data and also examined whether comprehension is affected by the complexity of the information transmitted (i.e. whether information at the level of ordinary conversation is better understood than a professional information). The research survey was of a qualitative nature and the main research method was a non-standardized questionnaire... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Komunikace osob se sluchovým postižením | cs_CZ |
dc.subject | sluchové postižení | cs_CZ |
dc.subject | výzkumy znakových jazyků | cs_CZ |
dc.subject | vzdělávání jedinců se sluchovým postižením | cs_CZ |
dc.subject | znakový jazyk | cs_CZ |
dc.subject | Communication of persons with hearing impairment | en_US |
dc.subject | education of individuals with hearing impairment | en_US |
dc.subject | hearing impairment | en_US |
dc.subject | research of sign languages | en_US |
dc.subject | sign language | en_US |
dc.title | Porozumění informacím v českém znakovém jazyce u studentů středních škol pro sluchově postižené | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2020 | |
dcterms.dateAccepted | 2020-06-15 | |
dc.description.department | Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 188148 | |
dc.title.translated | Czech sing language comprehansion by students of secondary schools for the deaf | en_US |
dc.contributor.referee | Hradilová, Tereza | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Speciální pedagogika | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Special Education | en_US |
thesis.degree.program | Special Education | en_US |
thesis.degree.program | Speciální pedagogika | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Speciální pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Special Education | en_US |
uk.degree-program.cs | Speciální pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Special Education | en_US |
thesis.grade.cs | Dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Good | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce se zabývá vzděláváním a komunikací studentů se sluchovým postižením se zaměřením na analýzu úrovně porozumění informacím ve znakovém jazyce u studentů speciálních středních škol pro sluchově postižené. Teoretická část práce představuje důležité pojmy z této oblasti, jako je vymezení pojmu komunikace a možnosti komunikace osob se sluchovým postižením, dále možnosti vzdělávání osob se sluchovým postižením od předškolního vzdělávání po vysokoškolské a v neposlední řadě představuje znakové jazyky, jejich výzkum ve světě a český znakový jazyk, jako přirozený jazyk osob se sluchovým postižením v České republice. Empirická část popisuje výzkum, který byl proveden na 65 probandech - studentech středních škol pro sluchově postižené. Výzkum se zaměřoval na rozdíly v úrovni porozumění u skupin studentů dle jejich identifikačních údajů a také zkoumal, zda má na porozumění vliv náročnost předávaných informací (tedy jestli je lépe rozuměno informacím na úrovni běžného hovoru, než odborným informacím). Výzkumné šetření bylo kvalitativního charakteru a nosnou metodou výzkumu byl nestandardizovaný dotazník navazující na videoukázky. Obojí bylo sestaveno za účelem tohoto šetření. V rámci výzkumu bylo stanoveno šest výzkumných otázek, na které výzkumné šetření nalezlo odpovědi, které jsou následně popsány. | cs_CZ |
uk.abstract.en | This diploma thesis deals with the education and communication of students with hearing impairment with a focus on the analysis of the level of understanding of information in sign language for students of special secondary schools for the hearing impaired. The theoretical part presents important concepts in this area, such as the definition of communication and communication options for the hearing impaired, as well as educational opportunities for the hearing impaired from a preschool level to a university and last but not least sign languages, their research in the world and Czech sign language as a native language of people with hearing impairment in the Czech Republic. The empirical part describes the research, which was conducted on 65 probands - high school students of the special school for students with a hearing impairment. The research is focused on the differences in the level of understanding of groups of students according to their identification data and also examined whether comprehension is affected by the complexity of the information transmitted (i.e. whether information at the level of ordinary conversation is better understood than a professional information). The research survey was of a qualitative nature and the main research method was a non-standardized questionnaire... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 3 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |