Orientační běh na 1. stupni ZŠ
Orienteering at 1st level of primary school
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/117737Identifiers
Study Information System: 213056
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Pádivý, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
3. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
orientační běh, mapa, děti mladšího školního věku, metodika, zájmový kroužekKeywords (English)
orienteering, map, young children of pre-scholar age, methodology, spare-time aktivityNázev Orientační běh na 1. stupni ZŠ Autor: Bc. Barbora Příhodová Katedra: Katedra tělesné výchovy Vedoucí práce: PaedDr. Ivan Přibyl Cíle: Cílem diplomové práce je zpracovat metodiku výuky orientačního běhu v rozsahu 20h a zjistit, kolik procent žáků mladšího školního věku zvládne zdárně dokončit závod v orientačním běhu po absolvování tréninků na kroužku orientačního běhu. Dalším cílem práce je zjistit, zda budou úspěšnější dívky nebo chlapci, kolik dětí bude mít problém s těžší kontrolou na trase a zjistit zájem dětí mladšího školního věku o tento druh sportu. Metody: Model výuky orientačního běhu byl sestaven na základě prostudované literatury a vlastních zkušeností. Účinnost modelu byla vyhodnocována na základě výsledků závěrečného závodu. Další cíle byly zodpovězeny pomocí dotazníku, pozorování dětí a diskuzí s nimi. Výsledky: Výsledky závodu ukázaly, že všichni žáci 4. a 5. ročníku zvládli zdárně dokončit závěrečný závod v orientačním běhu v určeném časovém limitu. Dívky byly úspěšnější než chlapci. Skoro ¾ žáků mělo problém s těžší kontrolou na trati. Všichni žáci projevovali zájem o pokračování v tomto sportu. Výsledek práce může sloužit jako inspirace pro učitele, vedoucí letních táborů, či jiných instruktorů volnočasových aktivit. KLÍČOVÁ SLOVA: Orientační běh, mapa, děti mladšího...
Title: Orienteering at 1st level of primary school Author: Bc. Barbora Příhodová Department: Department of Physical Education Supervisor: PaedDr. Ivan Přibyl Objectives: The aim of this work is to design an educational model of orienteering for young children of pre-scholar age in lenght of 20 hours and to find out how many percent of children of pre-scholar age are able to make the final orienteering race successfully after they pass the training in spare-time activities of orienteering. Another aim of this work is to find out if girls will be more successful than boys or how many children will have a problem with more difficult checkpoint in the race. And finaly, to find out the interest of children of pre-scholar age about this kind of sport. Methods: An educational model of orienteering was made out by learnt literature and own experiences. An affectivity of this model was evaluated by the results of final race. The next aims were answered by the questuonaire, watching children and talking with them. Results: The results of final race of orienteering showed that all pupils of fourth nad fifth class successfully finished this race in identified time limit. Girls were more successful than boys. Almost ¾ of children had troubles with more difficult checkpoint in the race. All children showed the...