Klavírní interpretace barokní hudby na základních uměleckých školách
Piano interpretation of baroque music at music schools
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/117681Identifikátory
SIS: 212346
Kolekce
- Kvalifikační práce [19345]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Palkovská, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání - Hra na nástroj se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra hudební výchovy
Datum obhajoby
11. 6. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Baroko, interpretace, ZUŠ, polyfonie, klavír, Johann Sebastian BachKlíčová slova (anglicky)
Baroque, interpretation, music schools, polyphony, piano, Johann Sebastian BachTato bakalářská práce se zabývá klavírní interpretací barokní hudby na základních uměleckých školách. V první kapitole jsou popsána specifika barokní interpretace. Je uvedeno devět základních oblastí, ke kterým by měl pedagog či interpret směřovat svoji pozornost, a to: výraz, tempo, obvyklé změny v rytmu, ornamentika, generální a číslovaný bas, držení těla a prstoklad, artikulace a frázování, dynamika a poslední podkapitola je věnována otázkám historicky poučené interpretace. V druhé kapitole jsou popsány počátky výuky polyfonie u začátečníků. Dále jsou uvedeny materiály vhodné pro počáteční výuku polyfonie, ze kterých jsou vybrány některé skladby, které lze ve výuce použít. Ve třetí kapitole jsou uvedeny materiály vhodné pro výuku barokní hudby na ZUŠ. A nakonec ve čtvrté kapitole je obsaženo pedagogické a interpretační uchopení konkrétních skladeb z uvedených materiálů, jehož obsahem jsou i některé didaktické zásady, které jsou obecně platné pro proces výuky na základní umělecké škole. Cílem práce je lépe se jako začínající učitel, ale i jako interpret zorientovat v problematice interpretace barokních děl na ZUŠ a vytvořit shrnující text, který by mohli využít například i další studenti a začínající učitelé klavírní hry na základních uměleckých školách, kteří se chtějí v této problematice dál...
This thesis deals with piano interpretation of baroque music at music schools. The first chapter describes the specifics of baroque interpretation. This chapter contains nine subchapters which deal with following topics of baroque interpretation: expression, tempo, usual rhythm changes, ornamentation, basso continuo, posture and fingering, articulation and phrasing, dynamics and the last subchapter is about historically informed interpretation. The second chapter describes the beginnings of teaching polyphony. It mentions materials for the beginnings of teaching polyphony as well as some selected instructive pieces which can be used in teaching. The third chapter contains materials for teaching baroque music at music schools. The fourth chapter deals with pedagogical an interpretative approach to specific baroque instructive pieces from aforementioned materials and there are mentioned some general didactic principles too. The aim of this thesis is to understand the issue of interpretation of baroque pieces at music schools and to create a text that can be used as an inspiration for other students and young teachers of music at music schools. KEYWORDS Baroque, interpretation, music schools, polyphony, piano, Johann Sebastian Bach