Profesní zátěž ředitelů vybraných základních škol
Career workload challenges of selected principals
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/117557Identifiers
Study Information System: 217936
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Paulovčáková, Lucie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
School Management
Department
Information is unavailable
Date of defense
4. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
profesní zátěž, profesní činnosti, profesní role, delegování, školský management, ředitel základní školyKeywords (English)
vocational workload, vocational activities, occupational roles, delegacy, school management, primary school headmasterBakalářská práce "Profesní zátěž ředitelů vybraných základních škol" pojednává o struktuře profesní činnosti ředitele plně organizované veřejné základní školy. V teoretické části se zabývá institutem ředitele školy z pohledu právních předpisů a dále pak jednotlivými profesními rolemi ředitele - rolí lídra, manažera a vykonavatele. Hlavním cílem předkládané práce je zjistit strukturu profesních činností ředitele plně organizované veřejné základní školy a jejich přiřazení k jednotlivým profesním rolím, které ředitel zastává. Empirická část bakalářské práce je zaměřena na výzkumné šetření, které bylo zpracováno na základě dat získaných z polostrukturovaných rozhovorů s jednotlivými řediteli vybraných plně organizovaných veřejných základních škol na Praze 8. Pomocí analýzy rozhovorů bylo zjišťováno, jaká je struktura profesní činnosti ředitele plně organizované veřejné základní školy, jaké profesní činnosti naplňují jednotlivé profesní role ředitele plně organizované veřejné základní školy, zda jsou jednotlivé profesní role ředitele plně organizované veřejné základní školy rozloženy rovnoměrně a v neposlední řadě také to, jaké profesní činnosti zatěžují ředitele plně organizovaných veřejných škol nejvíce. Struktura profesní činnosti ředitelů plně organizovaných veřejných základních škol do značné míry...
The thesis Vocational Workload of Headmasters at Randomly Selected Primary Schools deals with the structure of headmasters` vocational activities at fully organized public primary schools. In its theoretical part the thesis concerns with the institution of headteacher from the legislation`s perspective, further it describes individual occupational roles of a headmaster - a leader, a manager and a practitioner. The main aim of the theoretical part is to map the structure of headmasters` vocational activities and match them with individual occupational roles held by a headmaster. The empirical part focuses on investigation based on the data gained from half-structured interviews that we held with individual headmasters of randomly selected fully organized public primary schools in Prague 8. Analyzing the interviews, we were detecting the structure of the headmasters` vocational activities: Which vocational activities match with particular occupational roles of a headmaster, if the roles are equally divided and whether the workload of the headmasters is appropriate in its amount. The structure of headmasters` vocational activities at fully organized public primary schools is in large measure related to the stretch of time considered - the setting of headmasters` daily vocational routines is different...