Připravenost učitelů na inkluzivní vzdělávání - přístup k žákům s dysortografií
Readiness of teachers for inclusive education - access to pupils with dysortohraphy
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/117540Identifiers
Study Information System: 211416
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Uhlířová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
4. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Inkluze, integrace, inkluzivní vzdělávání, specifické poruchy učení, dysortografie, přípravné vzdělávání učitelů, příprava učitelůKeywords (English)
Inclusion, inclusive education, specific learning disabilities, dysortohraphy, teachers'trainingDiplomová práce se zabývá připraveností učitelů na inkluzivní vzdělávání na 1. stupni ZŠ a hlouběji se zaměřuje na problematiku přístupu k žákům s dysortografií. V teoretické části jsou shrnuty základní poznatky zaměřující se na postoje učitelů k inkluzi, jejich potřeby v této oblasti a vnímání připravenosti na práci v heterogenní třídě. Dále pak práce obsahuje význam inkluze a vymezení jejího pojmu, různé typy pohledů na inkluzi, úrovně inkluzivního vzdělávání a legislativní opatření. Další kapitoly práce jsou věnovány rozdílu sociální exkluze a inkluze, také se zabývají tím, jaká je podpora žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) a vymezením postojů jednotlivých skupin vůči vzdělávacímu procesu. Dále se práce zaměřuje na inkluzi v primární škole a kompetence inkluzivního učitele a v neposlední řadě konkrétními specifiky žáků se specifickými poruchami učení, zejména u žáků s dysortografií. Empirická část je zaměřena na přístupy učitelů k žákům s dysortografií. Hlavní výzkumnou metodou je kvantitativní dotazník pro učitele vyučující žáky s dysortografií a doplňující výzkumnou metodou jsou kvalitativní polostrukturované rozhovory s učiteli, za jejichž pomoci budou analyzovány přístupy jednotlivých učitelů k žákům s dysortografií během vyučovacího procesu. Cílem diplomové práce je zjistit,...
The diploma thesis deals with the readiness of teachers for inclusive education at primary schools and mainly focuses on the issues of approaching pupils with dysortography. The theoretical part summarizes the results of research focused on teachers' attitudes to inclusion, their needs in this area and perception of readiness to work in a heterogeneous class. Furthermore, the thesis contains the importance of inclusion and its definition, various types of views on inclusion, levels of inclusive education and legislative measures. In the next part the thesis concentrates on the difference between social exclusion and inclusion, deals with the issues of the support of pupils with special educational needs and defines approaches of individual groups towards the educational process. It also focuses on inclusion in primary school and competences of the inclusive teacher and last but not least on different specifics of pupils with specific learning disabilities, namely pupils with dysortography. The empirical part is focused on the approaches of teachers to pupils with dysortography. The main research method is a quantitative questionnaire for teachers teaching pupils with dysortography and as a complementary research method there is a qualitative semi- structured interviews with teachers to analyze the...