Výuka HV na malotřídní ZŠ a MŠ Dvory
Music education in composite classes at Elementary School and Kindergarten Dvory
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/117520Identifiers
Study Information System: 216050
Collections
- Kvalifikační práce [19359]
Author
Advisor
Referee
Hurníková, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
4. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
I. stupeň, hudební činnosti, hudební výchova, malotřídní škola, vyučovací hodinaKeywords (English)
primary school, music activities, musical education, primary school with composite classes, lesson1 ABSTRAKT Diplomová práce na téma Výuka Hv na malotřídní ZŠ a MŠ Dvory je rozdělena na dvě části, na část teoretickou a praktickou. V teoretické části je popsáno všeobecně malotřídní školství, charakteristika malotřídních škol a vzdělávací cíle a úkoly při výuce hudební výchovy na I. stupni ZŠ tohoto typu školy. V praktické části je již charakterizována ZŠ a MŠ Dvory a její historie včetně zařazení předmětu hudební výchova do školního vzdělávacího programu školy. Dále jsou popsány hudební činnosti ve vyučování na škole. Zároveň jsou zde zpracovány konkrétní náměty na výuku hudební výchovy na malotřídní škole. Práce je obohacena také o dotazníkové šetření na okolních malotřídních školách týkající se výuky hudební výuky. KLÍČOVÁ SLOVA I. stupeň, hudební činnosti, hudební výchova, malotřídní škola, vyučovací hodina
1 ABSTRACT The diploma thesis "Teaching Music in Composite Classes at Elementary School and Kindergarten Dvory" is divided into two parts: a theoretical and a practical part. The theoretical part involves a general description of mixed-grade education, schools with composite classes and educational goals and tasks applied in teaching Music at the first level of a primary school with composite classes. The practical part deals with the characterization and history of Elementary School and Kindergarten Dvory, as well as the inclusion of Music as a school subject in the school's educational program. Furthermore, musical activities appearing in the school's tuition are described, together with specific ideas for teaching Music at a school with composite classes. The thesis is also accompanied by a questionnaire survey concerning teaching Music, conducted at nearby schools with composite classes. KEYWORDS primary school, music activities, musical education, primary school with composite classes, lesson