Filmové adaptace literárních děl ve výuce literatury na SŠ
Film adaptations of literary works in teaching literature in high school
diploma thesis (NOT DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/117437Identifiers
Study Information System: 208589
Collections
- Kvalifikační práce [17868]
Author
Advisor
Referee
Hausenblas, Ondřej
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - History
Department
Information is unavailable
Date of defense
3. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
film ve výuce literatury, filmové adaptace, Ostře sledované vlaky, výukové aktivityKeywords (English)
film in the teaching of literature, film adaptations, Closely Watched Trains, teaching activitiesDiplomová práce Filmové adaptace literárních děl ve výuce literatury na SŠ se zabývá porovnáním filmu a literatury jako druhů umění, analýzou filmu a procesem adaptace literárního díla do filmové podoby. Jejím cílem je návrh výukových aktivit týkajících se novely a filmu Ostře sledované vlaky pro využití filmových adaptací ve výuce literatury. Při návrhu aktivit je postupováno od stanovení cíle. Ve výuce je možné se zaměřit na využití motivačního potenciálu filmu pro žáky, na srovnání původního literárního díla a jeho filmové adaptace, na samotný proces adaptace, využití filmu ke zprostředkování teoretických znalostí či kulturního a historického kontextu vzniku díla.
The diploma thesis Film adaptations of literary works in the teaching of literature in high school deals with the comparison of film and literature as types of art, the analysis of film and the process of adaptation of a literary work into a film form. It's aim is to propose teaching activities related to the short story and the film Closely Watched Trains for the use of film adaptations in teaching literature. The design of activities proceeds from the setting of the goal. In teaching it is possible to focus on the use of the motivational potential of film for students, on the comparison of the original literary work and its film adaptation, on the adaptation process itself, the use of film to convey theoretical knowledge or cultural and historical context of formation of the work.