Znalosti žáků vybraných základních škol o ovoci a zelenině a jejich významu pro lidské zdraví
Selected elementary schools pupils' knowledge of fruits and vegetables and their importance to human health
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/117414Identifiers
Study Information System: 200211
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Hanušová, Jaroslava
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - Health Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
3. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
ovoce, strava, výživa, zelenina, základní škola, žáciKeywords (English)
fruit, diet, nutrition, vegetables, primary school, pupilsTeoretická část této práce se zabývá významem ovoce a zeleniny z hlediska lidského zdraví. Nejdříve se kapitoly věnují rozdělení ovoce a zeleniny do skupin a významu konkrétních druhů ovoce a zeleniny. Další kapitoly se zabývají vitamíny, minerálními látkami a vlákninou, které jsou v ovoci a zelenině hojně zastoupeny. Nedílnou součástí je také projekt Ovoce a zelenina do škol. V poslední části teoretické části jsou rozebrány tematické plány ZŠ Bratří Venclíků, konkrétně témata týkající se ovoce a zeleniny. Praktická část je postavena na výsledcích kvantitativního šetření formou dotazníku, které se zaměřovalo na znalosti žáků o ovoci a zelenině a jejich významu pro lidské zdraví. Šetření probíhalo na dvou pražských základních školách, a to ZŠ Bratří Venclíků a ZŠ Campanus. Část otázek je zaměřena na oblíbenost ovoce a zeleniny u žáků, část se týká testových otázek o znalostech vitamínů, minerálních látek, vlákniny, alternativního stravování a dalších témat týkajících se ovoce a zeleniny. Výsledky poukazují na průměrnou až podprůměrnou znalost žáků v oblasti prospěchu ovoce a zeleniny. Celkově zvolili žáci 695 správných odpovědí z 1512 možný, což tvoří 46 % správných odpovědí. Na základě těchto výsledků byla navržena výuková jednotka, která si klade za cíl upřesnit a upevnit informace o ovoci a...
The theoretical part of this thesis deals with the importance of fruits and vegetables from the point of view of human health. In the first part, the chapters deal with the division of fruits and vegetables into groups and the importance of specific fruits and vegetables. Other chapters deal with vitamins, minerals, and fiber, which are abundant in fruit and vegetables. The "Ovoce a zelenina do škol" project is also an integral part. In the last part of the theoretical part, thematic plans of elementary school Bratří Venclíků are discussed, specifically the topics related to fruits and vegetables. The practical part is based on the results of a quantitative survey in the form of a questionnaire, which focused on pupils' knowledge of fruits and vegetables and their importance for human health. The research was carried out at two primary schools in Prague, namely Bratří Venclíků Primary School and Campanus Primary School. Some of the questions are focused on the popularity of fruit and vegetables among pupils, and some questions are in the form of tests about the knowledge of vitamins, minerals, fiber, alternative nutrition and other topics related to fruits and vegetables. The results show an average to below-average student knowledge of fruit and vegetables. In total, pupils chose 695 correct...