dc.contributor.advisor | Teodoridis, Vasilis | |
dc.creator | Hlaváčová, Lucie | |
dc.date.accessioned | 2020-11-26T20:37:32Z | |
dc.date.available | 2020-11-26T20:37:32Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/1172 | |
dc.description.abstract | An evolution is considered the single greatest unifying theory in biology. Therefore, evolution is a crucial topic from the perspective of didactics of biology because it reaches contemporary paradigm of science education. These doctoral thesis deals with the educative aspects in the field of evolutionary biology. Given the fact that educational content and understanding of causal patterns in science may be influenced by the sociocultural background, the whole research is carried out in comparison with Great Britain. The main aim of the thesis is carried out three successive analyzes. First, the occurrence and the content of definitions of evolutionary terms in Czech and British science or biology textbooks have been compared (16 Czech and 16 British textbooks). Data were evaluated using content analysis and hierarchical cluster analysis. Subsequently, a comparison of teaching evolution has been made using a questionnaire survey (350 Czech and 122 British teachers) and interviews (10 Czech and 7 British teachers). Finally, a comparison of the Czech and British pupils' knowledge and opinions on specific evolutionary topics were obtained via a questionnaire (964 Czech and 97 British pupils). Statistically significant differences between Czech and British respondents were verified by Chi-square test... | en_US |
dc.description.abstract | Z pohledu didaktiky biologie má tematika evoluce významnou roli, jelikož se díky svému integračnímu charakteru dotýká soudobého paradigmatu přírodovědného vzdělávání. Dizertační práce proto věnuje pozornost edukativním aspektům z oblasti evoluční biologie. Vzhledem ke skutečnosti, že výběr vzdělávacího obsahu i pochopení a vnímání vědeckých zákonitostí může být ovlivněno sociokulturním kontextem, je celkový výzkum prováděn v komparaci s Velkou Británií. Hlavní cíl dizertační práce je realizován třemi navazujícími analýzami. V prvé řadě je provedena komparace výskytu a obsahu definic vybraných evolučních pojmů v českých a britských učebnicích přírodopisu a biologie (16 českých a 16 britských učebnic), jejíž data jsou vyhodnocena pomocí obsahové analýzy a hierarchické shlukové analýzy. Následně je uskutečněno srovnání rozsahu interpretace a pojetí výuky evolučních témat českými a britskými učiteli prostřednictvím dotazníkového šetření (350 českých a 122 britských učitelů) a polostrukturovaných rozhovorů (10 českých a 7 britských učitelů). Nakonec je pomocí dotazníkového šetření realizována komparace vědomostí a názorů českých a britských žáků na specifická evoluční témata (964 českých a 97 britských žáků). Statisticky významná rozdílnost v odpovědích českých a britských respondentů je ověřena... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Evolution | en_US |
dc.subject | textbooks | en_US |
dc.subject | pupils | en_US |
dc.subject | teachers | en_US |
dc.subject | secondary schools | en_US |
dc.subject | Czech Republic | en_US |
dc.subject | England | en_US |
dc.subject | Scotland | en_US |
dc.subject | Great Britain | en_US |
dc.subject | Evoluce | cs_CZ |
dc.subject | učebnice | cs_CZ |
dc.subject | žáci | cs_CZ |
dc.subject | učitelé | cs_CZ |
dc.subject | základní škola | cs_CZ |
dc.subject | střední škola | cs_CZ |
dc.subject | Česká republika | cs_CZ |
dc.subject | Anglie | cs_CZ |
dc.subject | Skotsko | cs_CZ |
dc.subject | Velká Británie | cs_CZ |
dc.title | Analýza vědomostí žáků základních a středních škol a interpretace evoluční biologie učiteli v České republice, Anglii a Skotsku | cs_CZ |
dc.type | dizertační práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2016 | |
dcterms.dateAccepted | 2016-12-21 | |
dc.description.department | Oddělení pro vědeckou činnost | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 133012 | |
dc.title.translated | Analysis of Secondary School Pupils' Knowledge and the Interpretation of Evolutionary Biology by Teachers in the Czech Republic, England and Scotland | en_US |
dc.contributor.referee | Králík, Miroslav | |
dc.contributor.referee | Švecová, Milada | |
dc.identifier.aleph | 002118281 | |
thesis.degree.name | Ph.D. | |
thesis.degree.level | doktorské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Vzdělávání v biologii | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Biology Education | en_US |
thesis.degree.program | Specializace v pedagogice | cs_CZ |
thesis.degree.program | Specialization in Pedagogy | en_US |
uk.thesis.type | dizertační práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Oddělení pro vědeckou činnost | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Vzdělávání v biologii | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Biology Education | en_US |
uk.degree-program.cs | Specializace v pedagogice | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Specialization in Pedagogy | en_US |
thesis.grade.cs | Prospěl/a | cs_CZ |
thesis.grade.en | Pass | en_US |
uk.abstract.cs | Z pohledu didaktiky biologie má tematika evoluce významnou roli, jelikož se díky svému integračnímu charakteru dotýká soudobého paradigmatu přírodovědného vzdělávání. Dizertační práce proto věnuje pozornost edukativním aspektům z oblasti evoluční biologie. Vzhledem ke skutečnosti, že výběr vzdělávacího obsahu i pochopení a vnímání vědeckých zákonitostí může být ovlivněno sociokulturním kontextem, je celkový výzkum prováděn v komparaci s Velkou Británií. Hlavní cíl dizertační práce je realizován třemi navazujícími analýzami. V prvé řadě je provedena komparace výskytu a obsahu definic vybraných evolučních pojmů v českých a britských učebnicích přírodopisu a biologie (16 českých a 16 britských učebnic), jejíž data jsou vyhodnocena pomocí obsahové analýzy a hierarchické shlukové analýzy. Následně je uskutečněno srovnání rozsahu interpretace a pojetí výuky evolučních témat českými a britskými učiteli prostřednictvím dotazníkového šetření (350 českých a 122 britských učitelů) a polostrukturovaných rozhovorů (10 českých a 7 britských učitelů). Nakonec je pomocí dotazníkového šetření realizována komparace vědomostí a názorů českých a britských žáků na specifická evoluční témata (964 českých a 97 britských žáků). Statisticky významná rozdílnost v odpovědích českých a britských respondentů je ověřena... | cs_CZ |
uk.abstract.en | An evolution is considered the single greatest unifying theory in biology. Therefore, evolution is a crucial topic from the perspective of didactics of biology because it reaches contemporary paradigm of science education. These doctoral thesis deals with the educative aspects in the field of evolutionary biology. Given the fact that educational content and understanding of causal patterns in science may be influenced by the sociocultural background, the whole research is carried out in comparison with Great Britain. The main aim of the thesis is carried out three successive analyzes. First, the occurrence and the content of definitions of evolutionary terms in Czech and British science or biology textbooks have been compared (16 Czech and 16 British textbooks). Data were evaluated using content analysis and hierarchical cluster analysis. Subsequently, a comparison of teaching evolution has been made using a questionnaire survey (350 Czech and 122 British teachers) and interviews (10 Czech and 7 British teachers). Finally, a comparison of the Czech and British pupils' knowledge and opinions on specific evolutionary topics were obtained via a questionnaire (964 Czech and 97 British pupils). Statistically significant differences between Czech and British respondents were verified by Chi-square test... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnost | cs_CZ |
thesis.grade.code | P | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990021182810106986 | |