Arteterapie ve speciální pedagogice se zaměřením na logopedickou péči
Art Therapy in Special Education with Orientation on the Treatment of Speech Therapy
rigorous thesis (NOT DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/116808Identifiers
Study Information System: 176194
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Referee
Klenková, Jiřina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
7. 2. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
Speciální pedagogika, arteterapie, speciální indikace arteterapie, klinická logopedie, diagnostika, kresbaKeywords (English)
Special education, art therapy, special art therapy indication, speech therapy, diagnostics, drawingPráce se zabývá uplatněním arteterapie v oblasti speciální pedagogiky. Postupně se zaměřuje na jednotlivé obory speciální pedagogiky a více rozvádí aplikovatelnost arteterapie v rámci logopedické péče. V teoretické části si klade za cíl definovat arteterapii jako součást speciální pedagogiky. Popisuje vývoj a prolínání tří různých oblastí: výtvarného umění, psychoterapie a výchovy. Vymezuje termín speciální indikace arteterapie a přibližuje specifika arteterapeutického působení v jednotlivých oborech speciální pedagogiky. Zaměřuje se také na hlavní rysy kresebného projevu osob s postižením. Dále se orientuje na oblast logopedie, kde se snaží zviditelnit některé paralely mezi vývojem kresby i vývojovými stádii kresby postavy a vývojovými stádii řeči. Zabývá se uplatněním arteterapie v rámci jednotlivých kategorií NKS. Výzkumná část si za hlavní cíl klade zjistit, jak se mění obsahová a formální stránka v kresbě postavy vzhledem k měnícímu se klinickému obrazu, u dvou diagnóz vzniklých na podkladě organického poškození mozku. Pro průběh výzkumného šetření byly zvoleny metody kvalitativního výzkumu, kde se jednalo o sběr a interpretaci získaných dat pomocí dvou případových studií. V rámci dílčích cílů se pak snaží o stimulaci jazykových rovin řeči s primárním zaměřením na obsahovou stránku řeči i...
This work deal with application of art therapy and gradually focuses on individual fields of special education and extends application of art therapy within speech therapy. The aim of theoretical part of this work is to define art therapy as a part of special pedagogy. It describes development and intersection of three different fields: visual art, psychotherapy and education. It defines the term of special indication of art therapy and describes the specifics of art therapy in individual fields of special education. It focuses on the main features of drawing of people with disabilities. Furthermore, it focuses on the speech therapy area in which it strives to highlight some of the parallels between the development of drawing and the developmental stages of character drawing and the developmental stages of speech. It deals with the application of art therapy within individual categories of NKS. The aim of research part was to find out the principles of content and formal changes in a figure's drawing regarding to changing of clinical picture during two diagnoses incurred based on organic brain damage. Qualitative methods were chosen in the research consisting of gathering data from two case studies and its interpretation. Within the framework of partial goals, it tries to stimulate the language...