Měkkýši buližníkových suků v CHKO Křivoklátsko a jejich využití ve výuce
Molluscs of Boulder Sites in Křivoklátsko PLA and Their Use in Education
rigorózní práce (UZNÁNO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/116226Identifikátory
SIS: 219795
Kolekce
- Kvalifikační práce [19345]
Autor
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - biologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
21. 11. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Uznáno
Klíčová slova (česky)
plži, ekologie, exkurze, ochrana přírody, didaktikaKlíčová slova (anglicky)
gastropods, ecology, excursion, nature protection, didacticsPráce pojednává o měkkýších jakožto specifických obyvatelích buližníkových suků v jižní části CHKO Křivoklátsko. Diskutuje související otázky a zdroje informací týkající se ochrany životního prostředí. Popisuje měkkýše jako nepříliš obecně známou, leč rozrůzněnou skupinu živočichů s rozličnými ekologickými nároky. Uvádí výsledky malakozoologického průzkumu provedeného odběrem hrabankových vzorků a porovnává je s již provedenými pracemi. Také uvažuje o tom, že při snaze o zařazení tématu do výuky by měla být zdůrazněna spíše ekologie měkkýšů. Její znalost může podnítit uvažování o nejrůznějších organizmech v souvislostech a zároveň není omezena jen na úzkou část biologie. Práce diskutuje o různých výukových prostředcích a uvádí rámcový návrh exkurze na lokalitu výzkumu. Klíčová slova plži ekologie exkurze ochrana přírody didaktika
The work deals with molluscs as specific inhabitants of boulder sites in southern part of Křivoklátsko PLA. It discusses related questions and information sources connected with nature protection. The thesis describes molluscs as generally lesser known, but diverse group of animals with variety of ecological requirements. It shows the results of malacozoological site research performed using collection of leaf litter samples and compares them to previous works. It also examines how the topic could be incorporated in education. The work emphasizes the ecology of molluscs, whose knowledge can facilitate contextual thinking about various organisms and also is not confined to a narrow scope of biology. The thesis discusses various means of education and describes a general proposal of excursion to the place of interest. Keywords gastropods ecology excursion nature protection didactics