Různé pojetí výuky osové souměrnosti na ZŠ
Various concepts of teaching of axial symmetry in elementary schools
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/116177Identifikátory
SIS: 210193
Kolekce
- Kvalifikační práce [18636]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pilous, Derek
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - matematika
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
14. 1. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Osová souměrnost, matematika, přístupy k vyučování, konstruktivismus, výuka matematikyKlíčová slova (anglicky)
Axial symmetry, mathematics, pupil approaches to teaching, constructivism, teaching of mathematicsCílem práce je popsat a porovnat dvě pojetí výuky osové souměrnosti na základních školách. Na základě studia odborné literatury jsou zde tyto způsoby výuky osové souměrnosti popsány, porovnán jejich přínos z pohledu žáků i náročnost příprav z hlediska učitele. Hlavním cílem praktické části práce bylo připravit, realizovat a zhodnotit vlastní výuku osové souměrnosti ve dvou třídách a zároveň ji porovnat s jiným pojetím výuky v dalších dvou třídách 6. ročníku. Práce se tedy zabývá výukou osové souměrnosti obsahující některé prvky konstruktivistického stylu výuky ve třídách, v kterých žáci nemají s touto metodou zkušenosti. Samotná výuka se skládala z vlastních aktivit a úprav pracovních listů, které byly následně žáky použity a zhodnocena jejich smysluplnost. Hodiny byly hodnoceny na základě audiozáznamů, vlastních poznámek, záznamů řešení žáků a rozhovorů s asistentkou učitele, výstupy pak pomocí pre-testu a post-testu. Výsledky naznačily, že hodiny s prvky konstruktivistické výuky by mohly být pro žáky přínosnější než hodiny vedené transmisivně. Žáci označili výuku za atraktivnější a to se projevilo i na lepším osvojení znalostí propojených s osobní zkušeností žáků. V práci jsou také navrženy změny experimentální výuky a další připomínky pro práci s experimentálními třídami. KLÍČOVÁ SLOVA osová...
The aim of the thesis is to describe and compare two aproaches to the education of axial symmetry in elementary schools. On the basis of the study of specialized literature, the thesis describes different ways of the axial symmetry education and also compares the contributions on the side of pupils as well as the demands on teacher's class preparation. The main goal of the practical part of the thesis was to prepare, realize and evaluate axial symmetry education itself in two classes and to compare it with a different didactic aproach in other two classes of the sixth year. The thesis deals with axial symmerty education containing some of the elements of the constructivist style in classes where pupils have no experience with the method. The teaching itself consisted of the author's own activities and modifications of the worksheets that were subsequently used by pupils, followed by evaluation of their meningfulness. The lessons were evaluated on the basis of audio records, own notices, pupils' solution records and interviews with the assistant of the teacher, the outputs by means of pre- testing and post-testing. The results indicate that the lessons with the elements of constructivist teaching could be more effective for pupils rather than the transmissive teaching. The pupils considered the...