Zobrazit minimální záznam

Chained Melpomene?
dc.contributor.authorŠuman, Záviš
dc.date.accessioned2020-01-22T12:01:26Z
dc.date.available2020-01-22T12:01:26Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.isbn9788024643960
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/115947
dc.description.abstractMonografie romanisty Záviše Šumana je výsledkem jeho dlouhodobého studia raně novověké francouzské dramatické tvorby a dobové interpretace Aristotelovy Poetiky. Cenný je zejména jeho přístup teoreticko-metodologický, tj. zhodnocení korpusu teoretických a kritických textů o poetice tragédie v dobovém kontextu, a to s důrazem na co nejpřesnější analýzu dobových koncepcí a poukazem na to, že se teoretická řešení ne vždy shodovala s praxí. Dokladované texty francouzských originálů jsou uvedeny v paralelním postavení s (převážně) autorským překladem. Publikaci doplňuje informačně obsažný poznámkový aparát, rozsáhlá bibliografie, rejstřík a resumé v anglickém a francouzském jazyce.cs
dc.description.abstractThis book, written by Romance studies expert Záviš Šuman and named after Melpomene, a Muse of tragedy and chorus, focuses on the Aristotelian category of human nature and reflections employing it in the theories on early modern theater in France. The categories of respectability, adequacy, detail and consistency are treated as normative directions as well as principles that gave rise to a refined discussion about conditions that should define dramatic art in the most general theoretical framework. The book demonstrates that the conceptualization of depicting human nature and its "conditions”, which appears archaic in the present-day discourse, held a leading position as it conditioned the understanding of many other questions, including the cathartic effect of theater, the hierarchy of functions in art, the crystallization of the intangible category of taste and the role of affectivity. This book is the first on this topic in Czech and thanks to detailed analyses of critical texts from the period aids readers in reaching an understanding of the substance of the early modern thought about theatre.en
dc.language.isocs_CZcs_CZ
dc.publisherNakladatelství Karolinumcs_CZ
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/cs_CZ
dc.subjectliterární vědacs_CZ
dc.subjectdivadlocs_CZ
dc.subject17. stoletícs_CZ
dc.subjectFranciecs_CZ
dc.subjectpoetikacs_CZ
dc.subjecttragédiecs_CZ
dc.subjectinterpretacecs_CZ
dc.titleMelpoména v okovech? Povahokresba ve francouzské tragédii 17. stoletícs_CZ
dc.typeknihacs_CZ
dc.typebooken_US
dcterms.extent334cs_CZ
dc.title.translatedChained Melpomene?en
uk.abstract.csMonografie romanisty Záviše Šumana je výsledkem jeho dlouhodobého studia raně novověké francouzské dramatické tvorby a dobové interpretace Aristotelovy Poetiky. Cenný je zejména jeho přístup teoreticko-metodologický, tj. zhodnocení korpusu teoretických a kritických textů o poetice tragédie v dobovém kontextu, a to s důrazem na co nejpřesnější analýzu dobových koncepcí a poukazem na to, že se teoretická řešení ne vždy shodovala s praxí. Dokladované texty francouzských originálů jsou uvedeny v paralelním postavení s (převážně) autorským překladem. Publikaci doplňuje informačně obsažný poznámkový aparát, rozsáhlá bibliografie, rejstřík a resumé v anglickém a francouzském jazyce.cs_CZ
uk.abstract.enThis book, written by Romance studies expert Záviš Šuman and named after Melpomene, a Muse of tragedy and chorus, focuses on the Aristotelian category of human nature and reflections employing it in the theories on early modern theater in France. The categories of respectability, adequacy, detail and consistency are treated as normative directions as well as principles that gave rise to a refined discussion about conditions that should define dramatic art in the most general theoretical framework. The book demonstrates that the conceptualization of depicting human nature and its "conditions”, which appears archaic in the present-day discourse, held a leading position as it conditioned the understanding of many other questions, including the cathartic effect of theater, the hierarchy of functions in art, the crystallization of the intangible category of taste and the role of affectivity. This book is the first on this topic in Czech and thanks to detailed analyses of critical texts from the period aids readers in reaching an understanding of the substance of the early modern thought about theatre.cs_CZ
dc.publisher.publicationPlacePrahacs_CZ
oaire.citationEditionDramaticacs_CZ
oaire.fundingReference.awardNumberCZ.02.1.01/0.0/0.0/16_019/0000734cs_CZ
oaire.fundingReference.funderNameEvropská komisecs_CZ
oaire.fundingReference.fundingStreamKreativita a adaptabilita jako předpoklad úspěchu Evropy v propojeném světěcs_CZ


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Kromě případů, kde je uvedeno jinak, licence tohoto záznamu je https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV