Progresivní účinek tvořivé intonace na rozvoj hudebnosti žáků
Progressive impact of creative intonation on the pupil's musical appreciation development
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/111980Identifikátory
SIS: 162838
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Veverková, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra hudební výchovy
Datum obhajoby
5. 9. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
hudebnost, hudební tvořivost, tvořivá intonace, prověrka hudební tvořivosti, hudební výchova, první stupeň ZŠ, experimentální vyučováníKlíčová slova (anglicky)
musicality, musical creativity, creative intonation, screening of musical creativity, music education, primary school, experimental teachingDiplomová práce je rozdělena na dva celky. V první části jsou shrnuty teoretické poznatky o hudebně psychologických kategoriích, jejichž součástí je také hudebnost. Té je věnována další kapitola teoretické části. Poslední kapitolou je tvořivost, její charakteristika a specifika ve využití na prvním stupni základní školy. V praktické části byla použita metoda techniky paralelních skupin, jejímž cílem bylo zjistit vliv tvořivé intonace na rozvoj hudebnosti žáků. Experimentálního vyučování se zúčastnilo 22 žáků, kontrolní skupinu zastupoval stejný počet žáků. Respondenti byli ze dvou čtvrtých tříd prvního stupně základní školy. Dále je v praktické části uvedena analýza výsledků empirického výzkumu, který byl realizován kolektivní prověrkou hudebnosti. Výzkumem bylo prokázáno, že žáci, u nichž je rozvíjena tvořivá intonace, dosahují v hudebnosti lepších výsledků, než žáci vzděláváni běžnými metodami hudební výchovy. KLÍČOVÁ SLOVA hudebnost, hudební tvořivost, tvořivá intonace, prověrka hudební tvořivosti, hudební výchova, první stupeň ZŠ, experimentální vyučování
The diploma thesis is divided into two parts. The first part summarizes the theoretical knowledge of musical-psychological categories, which also includes musicality. The next chapter of the theoretical part is also focused on this theme. The last chapter is creativity and its characteristics and specifics in use in primary school. In the practical part was used the method of parallel group technique. Twenty two pupils took part in the experimental teaching and the same number of pupils represented the control group. The respondents were from two 4th grade classes of primary school. Moreover, in the practical part there is an analysis of the results of empirical research, which was realized by collective screening of musicality. Research has shown that pupils developed through creative intonation achieve better musicality than pupils trained in conventional music education. KEYWORDS musicality, musical creativity, creative intonation, screening of musical creativity, music education, primary school, experimental teaching
