Možnosti využití školních pokusů k rozvoji přírodovědné gramotnosti a pregramotnosti v preprimárním a primárním vzdělávání
Possibilities of the Use of School Experiments for Scientific Literacy and Pre-Literacy at Pre-Primary and Primary Education
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/111977Identifiers
Study Information System: 160034
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Consultant
Beneš, Pavel
Referee
Bílek, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Chemistry - Health Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 1. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
přírodovědná gramotnost, přírodovědná pregramotnost, školní experimentKeywords (English)
Scientific Literacy, scientific Pre-Literacy, School ExperimentHlavní náplní této diplomové práce je zjistit, jak učitelé podle jejich mínění přistupují v primárním a preprimárním stupni vzdělávání k zařazování přírodovědných pokusů do výuky, jaké jsou na zařazování pokusů do výuky ve školách podmínky a jak na pokusy reagují žáci. V teoretické části se v práci zabývám analýzou informací týkajících se přírodovědných pokusů a jejich zařazením v kurikulárním rámci. V empirické části práce obsahuje postupy získávání dat pomocí rozhovorů s učiteli a dotazníkového hodnocení samotných pokusů žáky a jejich vyhodnocení. KLÍČOVÁ SLOVA: Přírodovědná gramotnost, přírodovědná pregramotnost, školní experiment
The main topic of this thesis focuses on finding out how teachers in primary and pre- primary education, according to their opinion, approach to incorporating science experiments into teaching, what are the conditions for experiments in teaching and how students react to the experiments. The theoretical part of the thesis focuses on analysis of information related to science experiments and their incorporating into curriculum. The practical part of the thesis includes data collection methods by interviewing teachers and by surveying opinion of students on the experiments, and their evaluation. KEYWORDS: Scientific Literacy, scientific Pre-Literacy, School Experiment