Kreslení dětí v předškolním věku - míra využívaného potěšení
Children's drawing in pre-school age - mesure of enjoyed pleasure
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/111820Identifiers
Study Information System: 200536
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Viktorová, Ida
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
5. 6. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Dětská kresba, předškolní věk, potěšení, Jiráskův test školní zralosti, matice, kvaziikonicitaKeywords (English)
Children's drawing, preschool age, pleasure, test of school readiness, matrices, quaziiconicityBakalářská práce nahlíží na dětské kreslení jako hru, u které si užívají děti funkční libost. V teoretické části jsou předložena teoretická východiska, zejména teorie hry od M. Klusáka a M. Kučery, a také ontogeneze lidské psychiky od V. Příhody. V empirické části práce navazuje na výzkum K. Haberhauerové, a předkládá škálu hodnotící míru potěšení z dětské kresby, kterou autorka práce vytvořila. Poté za pomoci testů orientujících se na školní zralost hledá odpověď na výzkumnou otázku, zda je mezi mírou potěšení a mírou rozvoje kognitivních schopností zahrnovaných do školní zralosti nějaká závazná souvislost. V závěru tedy prezentuje tyto míry souvislostí a možný přínos těchto poznatků.
The bachelor thesis views children's drawing as a game where children enjoy functional pleasure. The theoretical part presents the theoretical background, especially Teorie hry by M. Klusák and M. Kučera, and Ontogeneze lidské psychiky by V. Příhoda. The empirical part of the thesis follows up on the research of K. Haberhauerová, and presents a scale created by the author which evaluates the children's degree of enjoyment of drawing. Then, with the help of school-maturity-oriented tests an answer to the research question about whether there is any binding relationship between the level of enjoyment and the rate of cognitive development included in school maturity is searched for. The degree of this relationship and the potential benefits of these findings are presented in the conclusion.