Vybrané role fotografie v matematice ve 2. ročníku 1. stupně ZŠ
Choosen roles of photography in school mathematics at second grade of Primary school
diploma thesis (NOT DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/111819Identifiers
Study Information System: 199105
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Kvaszová, Milena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
5. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
fotografie, obrázek, reprezentace, matematika prvního stupně ZŠ, role fotografie, modelKeywords (English)
photography, picture, representation, Primary school mathematics, the role of photography, patternTato práce je věnovaná možnostem využití fotografie ve výuce matematiky. V teoretické části jsem shromáždila dostatek podkladů k podmínkám užívání fotografie. V dalším kroku jsem sledovala cíle: provedení analýzy vybraných učebnic matematiky z hlediska užívání fotografie v jejích šesti rolích; zdokumentování vlivu fotografie ve slovních úlohách na jejich řešení, vytvoření úlohy s fotografiemi, které by doplnily mezery jejich užívání v didaktických materiálech. Analýza učebnic ukázala, že nejčastěji užívají fotografie v motivační roli, které nenesou relevantní informace k řešení úlohy. Účinnost užití fotografie je ověřená na několika slovních úlohách, které prokázaly vyšší početnost správných odpovědí a poukázaly na potřebu hledat správný formát, motiv a kvalitu fotografie. Tyto úlohy potvrdily také uchopení desítkové soustavy žáky prostřednictvím modelu peněz. Další část práce je věnovaná tvorbě úloh s fotografií v různých rolích, které se v učebních materiálech vyskytují méně často než role motivační. Úlohy zahrnují řadu různých činností od manipulativních po kreativní. Činnosti s fotografiemi se mohou používat při různých organizacích výuky a jejich užití ve výuce může být velmi rychlé a snadné. Důležitým prvkem je důraz na vlastní tvorbu žáků, prostor pro jejich reprezentaci jevů a společná...
This thesis is pursued to the possibilities of using photography in teaching of mathematics. I have gathered enough information for condition of use photography. In the next step I followed the objectives: to analyze selected mathematics textbooks in terms of using photography according its six roles; documenting the influence of photography in exercises on their answer; creating a task with photographs that would complement the gaps in their use in didactic materials. Analysis has shown that most often use photos in textbooks is in a motivational role, that does not carry relevant information to solve a excercise. The effectiveness of using a photo is verified on several excercises, which showed a higher abundance of right answers and pointed out the need to look for the right format, motive and quality of the photograph. This excercises also confirmed grasping a decimal system by pupils through a money model. The next part of the thesis is devoted to the creation of excercises with photography in various roles, which are less common in educational materials than the motivational role. Excercises include many different activities from manipulative to creative. Activities with phootgraphs is possible to use in different teaching organizations and can be used in teaching very quickly and easily. An...