Využití digitálních technologií v přípravě žáka ZŠ do školy
How pupils use digital technology when doing school homework
diplomová práce (NEOBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/111783Identifikátory
SIS: 204772
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Tocháček, Daniel
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - informační a komunikační technologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra informačních technologií a technické výchovy
Datum obhajoby
9. 9. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Neprospěl/a
Klíčová slova (česky)
digitální technologie, digitální vzdělávání, domácí příprava, ICT, informační gramotnost, žák 2. stupně základní školyKlíčová slova (anglicky)
digital education, digital technology, homework, ICT, information literacy, pupils low - secondary schoolCílem diplomové práce je zmapovat, jakou úlohu hrají digitální technologie v domácí přípravě žáků ZŠ do školy, jakým způsobem používají žáci digitální technologie ke své domácí přípravě do školy, a zda vůbec používají žáci DT pro potřeby učení. Diplomová práce se zabývá otázkou, zda umějí žáci 2. stupně ZŠ používat digitální technologie pro své učení a jakým způsobem je využívají, jakou mají žáci představu o tom, že se učí, jaké klady a zápory vidí v používání digitálních technologií, jak podporují rodiče své děti v tom, aby v domácí přípravě používaly digitální technologie. Teoretická část práce se zaměřuje na úlohu a možnosti využití digitálních technologií ve vzdělávání i v domácí přípravě žáka, na možná pozitiva a negativa užívání DT v životě žáků 2. stupně ZŠ. Popisuje vývojové charakteristiky žáka staršího školního věku a síťové generace. V praktické části představuje dotazníkové šetření, které bylo uspořádáno mezi 169 žáky 2. stupně nejmenované ZŠ v Mostě s cílem zjistit, zda a jakým způsobem žáci využívají digitální technologie v domácí přípravě do školy, které technologie při přípravě do školy preferují. Dále se praktická část zaměřuje na výsledky polostrukturovaného rozhovoru s rodiči žáků, který by měl odhalit, nakolik podporují rodiče své děti ve využívání digitálních technologií...
The aim of this diploma thesis is to describe the role of the digital technologies in the homework preparation of the pupils, how do they use the digital technologies and whether they use it for the learning at all. This thesis evaluates also if the pupils can use the digital technologies for learning and in which way they use them, what is their vision of learning, what pluses and minuses in the digital technology usage see the pupils from the sixth to ninth grade. How do the parents encourage their children to use these technologies for the homework. The theoretical part focuses on the role and possibilities of using digital technologies in the education and homework of pupils as well as on the possible positive and negative aspects of using DT in the life of sixth to ninth grade pupils of nine-year primary school. It also describes the developmental characteristics of older school-age children and net generation. The practical part deals with a research survey performed among 169 pupils of a primary school in Most with the aim to discover whether and in which way are the pupils using the digital technology for the homework and what are the preferred technologies. The thesis focuses further on the results of the semi-structured interviews with the parents of the pupils to find out, how far are...