Dynamická diagnostika v praxi školního psychologa
Dynamic assessment in practice of school psychologist
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/111756Identifiers
Study Information System: 188378
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Kučerová, Olga
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
4. 6. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Dynamická diagnostika, školní psychologie, vzdělávací obtíže, zkušenost zprostředkovaného učeníKeywords (English)
Dynamic assessment, school psychology, learning difficulties, mediated learning experienceTato bakalářská práce představuje dynamickou diagnostiku jako přístup, který může být součástí práce školních psychologů a pokouší se zjistit, nakolik je tato metoda aplikována v praxi českých školních psychologů. Data byla shromážděna a analyzována pomocí metody kvalitativního výzkumu z polostrukturovaných rozhovorů ze sedmi školními psychology. Z výzkumu vyplynulo, že školní psychologové ve své práci využívají v různé míře principy dynamické diagnostiky, ale ve většině případů ji nevyužívají systematicky. Tento závěr je ve shodě s výzkumem, který byl realizovaný v rámci projektu RAMPS-VIP III. V závěru práce autorka nabízí hypotézu, že by bylo přínosné, kdyby byli školní psychologové s touto metodou podrobněji seznamováni již během studia, zejména ti, kteří potenciálně míří do školství či poradenství. KLÍČOVÁ SLOVA Dynamická diagnostika, školní psychologie, vzdělávací obtíže, zkušenost zprostředkovaného učení
This bachelor thesis introduce dynamic assessment as an approach, which could be part of the practice of a school psychologist, and tries to figure out, whether, and to what extent is this method applied to school psychologists' everyday job. The data was collected and analyzed through the method of qualitative research from semi-structured interviews with seven school psychologists. The results of the research imply that school psychologists do utilize principals of dynamic assessment to a certain extent, but in majority they don't use it systematically. This resume is in agreement with the research, which was carried out under the project RAMPS-VIP III. In the resume, the author comes with the hypothesis that it might be useful if school psychologists learnt more about this method already during their studies - particularly those of them who potentially aspire for a career in schooling or counseling. KEYWORDS Dynamic assessment, school psychology, learning difficulties, mediated learning experience