Expresivní psaní jako terapeutická metoda
Expressive writing as a therapeutic method
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/111747Identifiers
Study Information System: 185639
Collections
- Kvalifikační práce [18635]
Author
Advisor
Referee
Juríčková, Veronika
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 5. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
expresivní psaní, vysokoškolští studenti a studentky, kvalitativní analýza, teorie fungováníKeywords (English)
expressive writing, university students, qualitative analysis, theory of functioningCílem diplomové práce je představit expresivní psaní, jehož terapeutický potenciál objevil v 80. letech minulého století James W. Pennebaker, a blíže metodu prozkoumat ve vlastním kvalitativním výzkumu. Předkládaná práce se zabývá původem, průběhem a účinky expresivního psaní na různé aspekty života, jsou zde rozebrány podmínky, za kterých má metoda nejlepší terapeutický efekt a prostor je věnován i různým variantám intervence. Teoretickou část uzavírají teorie zabývající se fungováním expresivního psaní. Empirická část práce se věnuje kvalitativní analýze dat - devatenáct vysokoškolských studentek expresivně psalo dvacet minut čtyři po sobě jdoucí dny ve svém přirozeném prostředí do online formuláře. Kvalitativní analýza se zabývá jak obsahem, tedy tematickou analýzou, tak formou sesbíraných textů. Společnými probíranými tématy studentek byly zejména vztahy, studium a nedostatek času. Aktérky se často zabývaly svou osobností, potížemi se somatickým i duševním zdravím, rozebíraly spirituální témata a řešily svou samotu. Pomocí analýzy bylo rozlišeno pět základních způsobů psaní a několik dílčích nástrojů. Hlavní kategorie jsou následně nahlíženy skrz časovou perspektivu. Na závěr je navrženo několik aspektů, které mohly zapříčinit pozitivní účinky expresivního psaní, důraz je kladen na moment...
The aim of this thesis is to introduce expressive writing, whose therapeutic potential was discovered in the 1980s by James W. Pennebaker, and explore the method closely in our own qualitative research. Presented thesis describes the origin, the process and the effects of expressive writing on various aspects of life, the conditions under which has the method the best therapeutic effect are discussed, and several variants of the intervention are also presented. The theoretical part is concluded with theories of functioning of expressive writing. The empirical part of the thesis is dedicated to the qualitative data analysis - nineteen university students were writing expressively into online forms in their natural environment for twenty minutes for four consecutive days according to instructions. The qualitative analysis deals with the content, thus the thematic analysis, as well as with the form of the collected writings. The students' common topics were especially relationships, university studies, and lack of free time. The participants often dealt with their own personality, somatic, mental and spiritual issues, and their solitude. The analysis distinguished five basic forms of writing and a couple of sub-tools. The main categories are finally viewed through the time perspective. In conclusion,...