Dítě a rodič v náruči digitálních technologií
Child and parent in the arms of digital technology
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/111727Identifiers
Study Information System: 214538
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Novák, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Digitální technologie, rodič, dítě předškolního věku, styly výchovy, digitální demence, toxické dětství, digitální gramotnostKeywords (English)
Digital technology, parent, pre-school child, upbringing styles, digital dementia, toxic childhood, digital literacyDiplomová práce se zabývá problematikou digitálních technologií ve vztahu k dětem předškolního věku, analýzou odlišností ve výchově a přístupu jejich rodičů. Teoretická část vymezuje pojmy, jako jsou digitální gramotnost, digitální technologie, rodič, dítě a další, které s tématem úzce souvisí, zmiňuje jejich stručnou charakteristiku a navozuje souvislosti mezi nimi. Seznamuje čtenáře s vývojovými specifiky dítěte batolecího věku a uvádí odlišné styly přístupů rodičů a výchovných pracovníků k současné povaze digitálních médií a následné dopady na zvolenou věkovou skupinu. Na základě komparace použité literatury a hlubšího zkoumání tématu dochází v práci k potvrzení zvolené hypotézy, která je východiskem pro praktický úkol. Praktickou částí je aplikačně didakticky zaměřená práce, kde nalezneme seznam vhodných doporučení, dostupných programů a aplikací, jenž jsou vodítkem pro rodiče a výchovné pracovníky, kteří se ne zcela orientují v rizikách a důsledcích užívání současných digitálních technologií a to především cílovou skupinou dětí ve fázi před vstupem do předškolního vzdělávání.
The diploma thesis deals with the issue of digital technologies in relation to toddler children, analysis of differences in education and approach of their parents. The theoretical part defines terms such as digital literacy, digital technology, parent, toddler and others, which is closely related to the topic, mentions their brief characteristics and evokes connections between them. It introduces the reader to the developmental specifics of the toddler's child and presents different styles of attitudes of parents and educators to the current nature of digital media and the subsequent impact on the chosen age group. Based on the comparison of used literature and deeper exploration of the topic, the thesis confirms the chosen hypothesis, which is the starting point for the practical task. The practical part is focused on application-didactic work, where we find a list of suitable recommendations, available programs and applications, which are a guide for parents and educators who are not fully oriented in the risks and consequences of using current digital technologies, especially the target group of children in the pre-stage. entering pre-school education.