Postoje pedagogů a rodičů k inkluzivnímu vzdělávání v programu Začít spolu
Attitude of teachers and parents toward inclusive education at Step by Step program
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/111723Identifiers
Study Information System: 214782
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Stará, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
4. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
inkluzivní vzdělávání, postoje, Začít spolu, aktéři, legislativa, Kompetentní učitel 21. století (ISSA), žák se speciálními vzdělávacími potřebamiKeywords (English)
Inclusive education, attitudes, Step by Step, actors, participants, legislative, ISSA s Definition of Quality PedagogyTématem diplomové práce je inkluzivní vzdělávání v programu Začít spolu, konkrétně se práce zabývá postoji zúčastněných pedagogů a rodičů k tomuto fenoménu. Teoretická východiska jsou zaměřena na vymezení terminologicky nejasných pojmů inkluze a integrace, nastiňují její historický a legislativní vývoj i cílový záměr a shrnují hlavní komponenty, jež ovlivňují její kvalitní průběh. Část se také zaměřuje na charakteristiku aktérů a zázemí tohoto vzdělávání i na psychologické aspekty, jež ovlivňují postoje jedince. V neposlední řadě je prostor věnován i programu Začít spolu, shrnutí jeho inkluzivních principů a porovnání publikace: Kompetentní učitel 21. století: Mezinárodní profesní rámec kvality ISSA (2011) s dokumentem Profil inkluzivního učitele (Evropská agentura, 2012). Cílem práce bylo mapovat postoje některých pedagogů tohoto programu ke společnému vzdělávání a na jedné ukázce vhodné inkluzivní praxe zjistit, zda se hodnotná práce učitele pozitivně promítá do smýšlení rodičů žáků této třídy. K zjištění výsledků bylo užito metody pozorování a dotazníkového šetření. Výsledkem práce jsou předložená stanoviska všech respondentů i doporučení pedagogů k úpravě a realizaci společného vzdělávání. Ukázalo se, že většinové stanovisko zúčastněných pedagogů tohoto programu je pozitivní a pokud je...
The topic of this graduate thesis is the inclusive education programme Step by Step. More specifically, the work focuses on the attitude of the involved teachers and parents to this phenomenon. The theoretical bases are focused on the definition of the terminologically unclear terms of inclusion and integration, they outline their historical and legislative development as well as the overall intention and summarize the main components which influence its high-quality course. One part of the thesis also focuses on the characteristics of the participants and the base of this education, and also on the psychological aspects influencing the attitude of an individual. Last but not least, the work also deals with the programme Step by Step, with the summary of its inclusive principals and comparison of the publication: Kompetentní učitel 21. století: Mezinárodní profesní rámec kvality ISSA (2011) s dokumentem Profil inkluzivního učitele (Evropská agentura, 2012). The aim of the work was to map attitudes of several teachers of this programme to the joint education and to find out by using one example of a suitable inclusive practice whether the valuable work of a teacher positively projects into the minds of the parents and pupils of this class. To determine the results, observation method and...