Výchova k hodnotám prostřednictvím metody Persona Dolls
Value - based education using Method Persona Dolls
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/111713Identifiers
Study Information System: 210785
Collections
- Kvalifikační práce [16856]
Author
Advisor
Referee
Vondřičková, Klára
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 5. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Akční výzkum, empatie, hodnotové vzdělávání, hodnoty, klíčové kompetence, metoda Persona Dolls, Rámcový vzdělávací programKeywords (English)
Action Research, Value-based Education, Values, Key Competences, Method Persona Dolls, Framework Education ProgrammeDiplomová práce se zabývá metodou Persona Dolls, která rozvíjí postoje a hodnoty dětí, především se zaměřuje na rozvoj empatie, kreativity, zdravého sebevědomí, pozitivního hodnocení ostatních a prosociálních forem chování. Teoretická část se zaměřuje na popis kurikulární reformy a celkové charakteristiky kurikulárních dokumentů, zejména pak Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. V teoretické části se především zaměřuji na metodu Persona Dolls z hlediska teoretických zásad, cílů, způsobu jejího využití a přínosů, ale i z hlediska úskalí, která mohou při práci s ní nastat. Analyzuji zde také metodu z pohledu kurikulárních dokumentů jako možný nástroj pro rozvoj klíčových kompetencí. Dále se zabývám emoční inteligencí a emočním vývojem žáků mladšího školního věku, popisem hodnot a emocí. Dále se zabývám konceptem hodnotového vzdělávání sestry Cyril Mooney. Obě metody navzájem porovnávám a vyhledávám možnosti propojení metody Persona Dolls se strategiemi používané v hodnotovém vzdělávání. Výzkumnou část tvoří akční výzkum, ve kterém sleduji zejména rozvoj empatie a komunikativní kompetence u žáků mladšího školního věku prostřednictvím metody Persona Dolls doplněné o systém dalších setkání a aktivit pro lepší efektivitu metody. Za pomocí reflektivního cyklu popisuji plánování...
This thesis deals with Method Persona Dolls, which evolves children's approach and values, it is pre-eminently focused on empathy development, creativity, self-confidence, positive evaluation of others and forms of pro-social behaviour. The theoretical part is focused on the description of curriculum reforms and characteristic of curriculum documents in general, particularly on Framework Educational Programme for Basic Education. The theoretical part further deals with this method from the point of view of theoretical principles, methods of its use and contribution, but from the point of drawback as well, which can occur when using this method. The method is also analysed from the point of view of curriculum documents as a possible tool for key competencies development. In addition, it is concerned about emotional intelligence and grade-schoolers emotional development, values and emotion description. Furthermore, the concept of value-based education of Cyril Mooney will be concerned as next item. Both methods are compared and I search for possible linkage between Method Persona Dolls and strategies used in value education. The action research will form the research part of the thesis, in which the empathy development and communicative competence of pupils using the Persona Dolls Method is...