Zpracování vybraných etických témat z knihy Poklady pod sněhem prostřednictvím strukturovaného dramatu.
Work out of choosen ethical topics from the book Treasure Under the Snow through the Structured Drama.
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/111695Identifiers
Study Information System: 199988
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Marušák, Radek
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 5. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Literatura, dramatická výchova, etická výchova, výuka dramatickou výchovou, strukturované drama, prožitek, pochopení, dítě, 1.stupeň ZŠKeywords (English)
Literature, Drama in Education, Ethical Education, teaching through drama, Structured Drama,enjoyment, understanding, child, Primary SchoolVe své diplomové práci se zabývám zpracováním etických témat z knihy Poklady pod sněhem prostřednictvím strukturovaného dramatu. Cílem této práce bylo nalézt odpověď na otázku: Dokážou žáci na základě prožitku ve strukturovaném dramatu nalézt řešení, která by mohla předcházet neetickému jednání? Práce je dělena na teoretickou a praktickou část, přičemž praktická část vychází z odborných podkladů části teoretické. První část obsahuje vymezení vzdělávacích oborů Etická výchova, Dramatická výchova a Český jazyk a literatura v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávaní a také postavení těchto oborů ve Školním vzdělávacím programu Základní školy Kunratice (Komunikace - Učení - Kooperace), jelikož byl v této základní škole prováděn praktický výzkum se žáky 5. třídy. Tyto obory se vzájemně prolínají v autorském strukturovaném dramatu "O přátelství, které překonalo různé překážky", které slouží jako nástroj pro výzkum samotný. V první části jsou tedy dále vymezeny pojmy jako dramatická výchova, metody dramatické výchovy, strukturované drama, použité metody a techniky ve vlastním strukturovaném dramatu a osobnost učitele dramatické výchovy, které s tímto nástrojem souvisí. Zmiňované autorské drama je vytvořeno na motivy knihy Poklady pod sněhem, proto teoretická část obsahuje i životopis její...
In my thesis I am covering the chosen ethical topics from the book Treasures of the Snow using the structured drama. The aim of this thesis was to identify if pupils could find a solution that would prevent the unethical behaviour based on their experience from the book? The paper is divided into theoretical and practical sections, the practical section is based off the conclusion made in theoretical one. The first part of the thesis focuses on the following chosen subjects; Ethics, Drama in Education, Czech language and literature which are covered in the Framework education programme for elementary education and it is also analysing how these subjects fit into the School educational programme within Primary School Kunratice (Commutation - Learning - Cooperation), where the practical research was performed with the children from 5th grade. These subjects merge together in a created auctorial structured drama "About a friendship that overcame various difficulties", which serves as a tool for the research. In the first part there are terms defined such as Drama in Education, Methods of Drama in Education, structured drama, used methods and techniques in its own structured drama and the personality of a teacher who is teaching Drama in Education, that relates to this matter. The previously mentioned...