Využití metody CLIL ve vyučování matematice na 2. stupni ZŠ
Use of the CLIL method in teaching mathematics for lower secondary pupils
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/110183Identifikátory
SIS: 195336
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Moraová, Hana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - matematika
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
21. 5. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
CLIL, matematika, anglický jazyk, integrovaná výuka, poměr, přímá úměrnost, nepřímá úměrnostKlíčová slova (anglicky)
CLIL, Maths, English, integrated learning, ratio, direct proportion, inverse proportionV diplomové práci se věnuji Integraci jazykové a odborné výuky, Content and Language Integrated Learning (CLIL), zařazené na 2. stupeň základní školy. Jedná se o metodu používanou v hodinách nejazykového předmětu mající jazykový a obsahový cíl. Tato metoda je od 90. let 20. století zařazována do vyučování nejazykových předmětů jako jeden z nástrojů vedoucí k podpoře výuky jazyků v Evropě. Cílem diplomové práce bylo připravit, zrealizovat a zhodnotit dvouměsíční proces implementace metody CLIL do hodin matematiky. V rámci experimentu jsem zjišťovala vliv dlouhodobé integrace matematiky a anglického jazyka (tedy vliv metody CLIL) na odborné znalosti žáků, jejich motivaci k předmětu matematika a jejich aktivitu v hodinách procvičovacího charakteru vztahujících se k tématům poměr, přímá a nepřímá úměrnost. Cíle experimentu bylo dosaženo pomocí akčního výzkumu. Použitými výzkumnými metodami byly metody kvantitativní (dotazníky) i metody kvalitativní (rozhovory, zprostředkovaná pozorování). Součástí práce jsou přípravy sedmi vyučovacích hodin vedených metodou CLIL doplněné o metodický popis a pracovní listy. Tyto materiály byly využity v jednotlivých hodinách experimentu zaměřených na metodu CLIL. Experiment ukázal způsob úspěšné dlouhodobé implementace metody CLIL do výuky matematiky a potvrdil, že...
This diploma thesis deals with Content and Language Integrated Learning (CLIL). The term stands for a teaching method used in the non-language classes that has a content-oriented and lingual goal. CLIL has been incorporated into the learning process as one of the instruments that leads to improving language learning in Europe. The aim of my thesis was to prepare, realize and evaluate a twomonth long process of using CLIL in lessons of Math for lower secondary pupils. In the experiment I surveyed the impact of the connection between Math and English language on pupils' motivation and Math knowledge. The experimental lessons were focused on the topics of ratio, direct and inverse proportion. The main method used in the thesis was action research. Other applied methods were quantitative methods (questionnaires) and qualitative methods (interview and mediated observation). Parts of the thesis include preparations of seven CLIL lessons accompanied by methodical description and worksheets. These materials were used in lessons during the experiment. The experiment showed and proved the procedure of successful CLIL method implementation to the lessons of Math. The implementation did not have a negative impact on pupils' motivation, knowledge and activity on the lesson's.
