Finanční gramotnost na 2. stupni ZŠ
The education of the financial responsibilities on the second grade of primary schools
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/110136Identifiers
Study Information System: 176769
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Zicha, Zbyněk
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
History Oriented at Education - Social Sciences Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
7. 1. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
finanční gramotnost, finanční vzdělávání, učebnice, pracovní sešitKeywords (English)
financial literacy, financial education, text book, work bookBakalářská práce se zabývá finanční gramotností na II. stupni základní školy. Pozornost je věnována především hodnocení učebnic a pracovních sešitů, které jsou pedagogům k dispozici. První část práce je zaměřena na definici finanční gramotnosti a klíčové dokumenty- Národní strategie finančního vzdělávání, Systém budování finanční gramotnosti na základních a středních školách, jehož součástí jsou Standardy finanční gramotnosti. Další část práce je věnována začlenění finanční gramotnosti do Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a následně i do konkrétního Školního vzdělávacího programu. Poslední část je věnována již zmíněnému hodnocení učebnic a pracovních sešitů, které jsou hodnoceny dle předem stanovených kritérií z příslušné literatury. V úplném závěru je podáno doporučení konkrétních učebnic a pracovních sešitů k výuce finanční gramotnosti. Práce by mohla posloužit k základní orientaci v klíčových dokumentech, zabývající se finanční gramotností. Pedagogům podílející se na výuce finanční gramotnosti by mohla usnadnit výběr učebnic a pracovních sešitů k výuce finanční gramotnosti. KLÍČOVÁ SLOVA finanční gramotnost, učebnice, pracovní sešit
Bachelor thesis deals with financial literacy at the second stage of elementary school. Attention is focused on the evaluation of textbooks and workbooks available to teachers. The first part of the thesis is focused on the definition of financial literacy and key documents. Next part of the thesis is devoted to the inclusion of financial literacy in the framework of the curriculum and then to the specific School educational program. The last part is devoted to the evaluation of textbooks and workbooks, which are evaluated according to predetermined criteria from the relevant literature. Finally, the recommendations of specific textbooks and workbooks on the teaching of financial literacy are made. The thesis could serve as a basic orientation in key documents dealing with financial literacy. The thesis could help teachers involved in the teaching of financial literacy with the selection of textbooks and workbooks. KEYWORDS financial literacy, textbook, workbook