Princip interaktivity v multimediálních výukových materiálech u žáků 3. a 4. ročníku základní školy
Interactivity principle in multimedia learning materials in 3rd and 4th grade primary school students
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/109785Identifikátory
SIS: 204495
Kolekce
- Kvalifikační práce [18712]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Lukavská, Kateřina
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
11. 9. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
multimediální vzdělávání, interaktivita, výuková animace, výuková simulace, výsledky učeníKlíčová slova (anglicky)
multimedia learning, interactivity, educational animation, educational simulation, learning outcomesCílem práce bylo zodpovědět otázku, zda má interaktivita (ve smyslu možnosti řešit nastolené problémy) implementovaná ve výukových multimediálních materiálech pozitivní vliv na učební výsledky žáků. Žáci ve věku 3. a 4. třídy (N=142) byli rozděleni do dvou skupin a přibližně 20 minut se učili o přírodovědném tématu. První skupina žáků studovala z interaktivního materiálu - krátké výukové hry. Druhá skupina z materiálu neinteraktivního - krátké výukové animace. Jako proměnné nám sloužily učební výsledky žáků, míra motivace interagovat s příslušným výukovým materiálem a hodnocení percipované atraktivity. Na základě teorií multimediálního učení (CTML, CATLM) jsme předpokládali, že interaktivita přispěje ke zvýšené míře motivace, kladnějšímu hodnocení a lepším učebním výsledkům. Tyto předpoklady se nám potvrdily jen z části. Interaktivita měla pozitivní vliv na míru motivace i hodnocení žáků, k lepším učebním výsledkům však nepřispěla - mezi skupinami nebyl prokázán rozdíl. Za jedno z možných vysvětlení těchto výstupů považujeme teorii kognitivní zátěže J. Swellera. KLÍČOVÁ SLOVA Multimediální vzdělávání, interaktivita, výuková animace, výuková hra, výsledky učení
The aim of this study was to investigate, whether the aspect of interactivity (meaning problem solving interactivity) implemented in multimedia learning materials would positively influence learning outcomes of students. The third and fourth-grade pupils had been split up in two groups and they learned about a topic of natural sciences for about 20 minutes. The first group were studying from an interactive material - short educational game. The second group were studying from a noniteractive material - short educational animation. As variables we have chosen the following - the learning outcomes of the pupils, the amount of motivation to manipulate with the educational tool and the evaluation of atractivity of this tool. Based on multimedia learning theories (CTML, CATLM), we assumed that interactivity would enhance the extent of motivation, evaluation of atractivity and the learning outcomes. Our results partially confirmed our hypothesis. We found positive effect on motivation and evaluation, nevertheless we found no effect on learning outcomes - there was no difference between the groups within this domain. As one of the possible explanations we propose Sweller's cognitive load theory. KEYWORDS Multimedia learning, interactivity, educational animation, educational game, learning outcomes