Československo v letech 1968 - 1989. Didaktická analýza tématu "normalizace" a možnosti jeho pedagogického využití.
Czechoslovakia in years 1968 - 1989. Didactic analysis of "normalisation" and its possible pedagogical use.
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/109557Identifikátory
SIS: 203369
Kolekce
- Kvalifikační práce [19344]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Parkan, František
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy dějepis - základy společenských věd
Katedra / ústav / klinika
Katedra dějin a didaktiky dějepisu
Datum obhajoby
10. 9. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Normalizace, Československo, 1968 - 1989, didaktika dějepisu, soudobé dějiny, základní škola, střední školaKlíčová slova (anglicky)
Czechoslovakia, 1968 -1989, didactics of history, modern history, elementary school, high schoolDiplomová práce se zabývá učivem soudobých dějin tupni základních škol a ně - Československu "normalizace" možnostmi ýchovně vzdělávacím procesu. Učivo soudobých českoslov dějin je podroben rozličných pramenů a zdrojů uplatnění návrh didaktického postupu, který tvoří 10 vyučovacích hodin pro základní škol odlišením - řů důrazem aktivizaci žáků, práci s historického myšlení a vnímání příčin a důsledků dějinného vývoje KLÍČOVÁ SLOVA Čes ějepisu, moderní dějiny, soudobé dějiny, základní škola,
This thesis is dealing with the education of contemporary history on the second level of elementary schools and grammar schools, concretely with the period 1968-1989 in Czechoslovakia, so called "normalisation" and works with options of application in the educational proces. The study of contemporary czechoslovakian history is sbdued to analysis: historic, didactic and methodical with the explicit theoretical research the proposition of didaktic approach arises, which forms 10 teaching lessons for elementary schools and 12 for grammar schools with the difference of 2 levels of lessons - standarized and the so called seminars with emphasis on the activity of the pupils, working with resources, development of critical historical thinking and the perception of the causes and results of historical evolution. KEYWORDS Normalisation, Czechoslovakia 1868-1989, didactics of history, educational approach draft, modern history, contemporary history, elementary school, grammar school