Možnosti podpory ve vzdělávání žáků z druhé generace migrantů
Possibilities of support in the education of the second generation immigrant pupils
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/109320Identifiers
Study Information System: 208664
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Hájková, Vanda
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
9. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
speciální potřeby ve vzdělávání, druhá generace migrantů, základní vzdělávání, integrace, UkrajinciKeywords (English)
special needs in education, sekond generation migrants, basic education, integration, UkrainiansÚstředním tématem diplomové práce je problematika podpory ve vzdělávání žáků z druhé generace ukrajinských migrantů na základních školách. Teoretická část práce se v jednotlivých kapitolách věnuje vymezení základních pojmů (migrace, akulturační strategie, druhá generace, žák cizinec), shrnutí poznatků z dosavadních výzkumů věnovaných druhé generaci migrantů, analýze legislativního rámce, jenž zkoumanou problematiku provází a vymezení potenciálních rizik, jež přináší migrační pozadí žáků. Cílem výzkumné části bylo zjistit, jaké specifické bariéry vznikají v procesu vzdělávání a integrace žáků z druhé generace ukrajinských migrantů a jaké formy a prostředky podpory v oblasti vzdělávání a sociálního začlenění využívají učitelé u těchto žáků. Potřebná data byla získána pomocí polostrukturovaných rozhovorů s vybranými pedagogy, s mladými lidmi z druhé generace ukrajinských migrantů a s odborníkem v oblastí podpory integrace mladých migrantů. Výsledkem výzkumu je vymezení specifických potřeb žáků z druhé generace ukrajinských migrantů zejména v naplnění vzdělávacího potenciálu, v rozvoji jazykových kompetencí a ve formování pozitivního sebepojetí a psychické pohody, dále popis možností podpory prostřednictvím podpůrných opatření prvního stupně a realizací multikulturní, osobnostní a sociální výchovy, a...
The prime subject this thesis is the issue of support in the education of pupils from the second generation of Ukrainian migrants in primary schools. The theoretical part is devoted to the definition of basic concepts, a summary of the findings from previous research on the second generation of migrants, an analysis of the legislative framework, which accompanies explored problems, and identification of the potential risks posed by the pupils migrant background. The aim of the research section was to determine specific barriers in the process of education and integration of pupils from the second generation of Ukrainian migrants and what forms and means of support in the field of education and social inclusion are used by teachers on these students. The necessary data was obtained with the help of semi-structured interviews with selected educators, with young people from the second generation of Ukrainian migrants, and with a specialist who is engaged in integration counseling. The result of this research is a definition of specific needs of pupils from the second generation of Ukrainian migrants, in particular the achievement of their educational potential in the development of linguistic competence and shaping of positive self-concept and psychological well-being, as well as a description of...