Současné trendy ve vzdělávání a jejich aplikace v kvalifikačním studiu učitelů angličtiny
Current trends in education and their application in lifelong education of English teachers
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/109282Identifiers
Study Information System: 119971
CU Caralogue: 990022932320106986
Collections
- Kvalifikační práce [19360]
Author
Advisor
Referee
Starý, Karel
Straková, Zuzana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
9. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
KLÍČOVÁ SLOVA: celoživotní vzdělávání, kurikulum, evaluace, kvalita vzdělávání, učitel cizího jazyka, rodilý, nerodilý mluvčí, profesní kompetence učitele, empirický výzkumKeywords (English)
KEYWORDS: lifelong education, curriculum, evaluation, quality of education, foreign language teacher, native, non-native speaker, teacher's professional competencies, empirical researchTato práce se zabývá celoživotním vzděláváním, jmenovitě programem poskytovaným Katedrou anglického jazyka a literatury Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Práce je rozdělena na část teoretickou a výzkumnou. V teoretické jsou analyzována teoretická východiska dané problematiky a rovněž pohledy na trendy ve vybraných aspektech dané problematiky. Ve výzkumné části jsou shromážděna data o adekvátních programech z některých evropských zemí, stejně tak jako o adekvátních kurikulích z jiných vysokých škol v České republice a zahraničí. Jsou prezentovány a srovnávány výsledky pilotáže a dotazníkového šetření mezi úspěšnými účastníky programu celoživotního vzdělávání, které jsou následovány polostrukturovanými rozhovory. Byly taktéž vedeny polostrukturované rozhovory s vyučujícími v tomto programu. Získaná data jsou zpracována metodou obsahové analýzy a komparace, dále interpretována ve vztahu ke sledovanému programu a cíli práce. Cílem práce je zjistit, jak jsou strukturovány podobné programy v zahraničí, jaká byla očekávání našich účastníků, nakolik byla naplněna a zda považují program za kvalitní. Úkolem je také zjistit, jaký vliv má učitel na kvalitu programu. Na základě získaných dat pak je cílem navrhnout nové kurikulum programu celoživotního vzdělávání. Bylo zjištěno, že absolventi...
This dissertation thesis deals with lifelong education, specifically a programme provided by the Department of English Language and Literature at Charles University, Prague. The thesis is divided into two parts: theoretical and research. In the theoretical part, the theoretical basis of lifelong education is analysed, as well as trends in selected aspects of it. In the research part, data about appropriate programmes from other European countries as well as curricula from other universities and colleges in the Czech Republic and from abroad are analysed. The results of the pilot stage, the questionnaire distributed among the successful participants of the lifelong education programme, which are followed by semi-structured interviews, are presented and compared. In addition, semi-structured interviews were conducted with the teachers teaching in this programme. Content analysis is used to process, compare and interpret the collected data with regard to the programme in question and to the aims of the thesis. The main aims of the dissertation thesis are to find out how similar programmes are structured in the Czech Republic and abroad, what expectations the participants had before starting the programme at Charles University and the extent to which they were met, and whether or not they regard the...