dc.contributor.advisor | Šmejkalová, Martina | |
dc.creator | Šebelová, Dana | |
dc.date.accessioned | 2019-10-16T16:15:28Z | |
dc.date.available | 2019-10-16T16:15:28Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/109055 | |
dc.description.abstract | Tato diplomová práce se zabývá proměnami v pojetí vlastenectví a národní identity v průběhu doby od poloviny 19. století do současnosti. Teoretická část vymezuje pojmy národ, národní identita a snaží se o charakteristiku české národní identity. Sleduje, jak se měnilo její pojetí v souvislosti se společenskými změnami v naší vlasti. Dále se zabývá pojmy výchova a výchova k vlastenectví a jakým způsobem byla uplatňována ve školách v jednotlivých sledovaných historických obdobích. Práce se také zaměřuje na vymezení pojmu mateřský jazyk a jeho úlohy při budování národní identity. Nabízí porovnání, jak byl budován a upevňován vztah k českému jazyku na obecné, národní a základní škole minulého i tohoto století. Praktická část má charakter smíšeného výzkumu a skládá se ze dvou částí. První část se zabývá analýzou školních osnov, školních dokumentů a učebnic od počátku 20. století po současnost s orientací na vlasteneckou výchovu. Důraz byl kladen na učebnice pro 5. postupný ročník základní, obecné a národní školy. Výzkum ukazuje, jak se měnil přístup k vlastenecké výchově v souvislosti se společenskými a politickými změnami v naší zemi. Druhá část výzkumu zkoumá, pomocí řízeného rozhovoru, postoj učitelů k výuce vlastenecké výchovy a jakým způsobem se tato výchova na jednotlivých školách uplatňuje. Jedná... | cs_CZ |
dc.description.abstract | This thesis examines changes and evolvement in conceptual notions of nationalism and national identity from the beginning of the 19th century until present. The thesis is composed of two parts, theoretical and practical. The theoretical part delineates the concepts of nation, national identity and attempts to characterize Czech national identity. Further, it explores the notion in the context of socio-political transformations in our motherland. Moreover, this section looks at notions of education and patriotic education and the way such education was exercised in schools in particular historical periods. The study also concentrates on the concept of mother tongue and its role in building Czech national identity. Comparison of various ways the relationship towards mother tongue in various types of primary schools in this and last century is likewise offered. The practical part consists of two research segments. The first one analyzes various curricula, school material and textbooks from the beginning of the last century until present with emphasis on patriotic education. Emphasis has been put on textbooks intended for the fifth grade of all types of primary schools. The research shows the ways attitude towards patriotic education has evolved in the context of socio-political transformations in the... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Nation | en_US |
dc.subject | national identity | en_US |
dc.subject | patriotism | en_US |
dc.subject | nationalism | en_US |
dc.subject | patriotic education | en_US |
dc.subject | school documents | en_US |
dc.subject | textbooks and curricula | en_US |
dc.subject | Národ | cs_CZ |
dc.subject | národní identita | cs_CZ |
dc.subject | vlastenectví | cs_CZ |
dc.subject | výchova k vlastenectví | cs_CZ |
dc.subject | školní dokumenty | cs_CZ |
dc.subject | učebnice | cs_CZ |
dc.title | Rozvíjení národní kulturní identity, tradic a hodnot ve vyučovacím předmětu český jazyk na základní škole | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2019 | |
dcterms.dateAccepted | 2019-09-05 | |
dc.description.department | Katedra českého jazyka | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 198781 | |
dc.title.translated | Development of the national cultural identity, traditions and values in the subject of Czech language at elementary schools | en_US |
dc.contributor.referee | Babušová, Gabriela | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro základní školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra českého jazyka | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro základní školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato diplomová práce se zabývá proměnami v pojetí vlastenectví a národní identity v průběhu doby od poloviny 19. století do současnosti. Teoretická část vymezuje pojmy národ, národní identita a snaží se o charakteristiku české národní identity. Sleduje, jak se měnilo její pojetí v souvislosti se společenskými změnami v naší vlasti. Dále se zabývá pojmy výchova a výchova k vlastenectví a jakým způsobem byla uplatňována ve školách v jednotlivých sledovaných historických obdobích. Práce se také zaměřuje na vymezení pojmu mateřský jazyk a jeho úlohy při budování národní identity. Nabízí porovnání, jak byl budován a upevňován vztah k českému jazyku na obecné, národní a základní škole minulého i tohoto století. Praktická část má charakter smíšeného výzkumu a skládá se ze dvou částí. První část se zabývá analýzou školních osnov, školních dokumentů a učebnic od počátku 20. století po současnost s orientací na vlasteneckou výchovu. Důraz byl kladen na učebnice pro 5. postupný ročník základní, obecné a národní školy. Výzkum ukazuje, jak se měnil přístup k vlastenecké výchově v souvislosti se společenskými a politickými změnami v naší zemi. Druhá část výzkumu zkoumá, pomocí řízeného rozhovoru, postoj učitelů k výuce vlastenecké výchovy a jakým způsobem se tato výchova na jednotlivých školách uplatňuje. Jedná... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This thesis examines changes and evolvement in conceptual notions of nationalism and national identity from the beginning of the 19th century until present. The thesis is composed of two parts, theoretical and practical. The theoretical part delineates the concepts of nation, national identity and attempts to characterize Czech national identity. Further, it explores the notion in the context of socio-political transformations in our motherland. Moreover, this section looks at notions of education and patriotic education and the way such education was exercised in schools in particular historical periods. The study also concentrates on the concept of mother tongue and its role in building Czech national identity. Comparison of various ways the relationship towards mother tongue in various types of primary schools in this and last century is likewise offered. The practical part consists of two research segments. The first one analyzes various curricula, school material and textbooks from the beginning of the last century until present with emphasis on patriotic education. Emphasis has been put on textbooks intended for the fifth grade of all types of primary schools. The research shows the ways attitude towards patriotic education has evolved in the context of socio-political transformations in the... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra českého jazyka | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |