Zobrazit minimální záznam

Development of the national cultural identity, traditions and values in the subject of Czech language at elementary schools
dc.contributor.advisorŠmejkalová, Martina
dc.creatorŠebelová, Dana
dc.date.accessioned2019-10-16T16:15:28Z
dc.date.available2019-10-16T16:15:28Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/109055
dc.description.abstractTato diplomová práce se zabývá proměnami v pojetí vlastenectví a národní identity v průběhu doby od poloviny 19. století do současnosti. Teoretická část vymezuje pojmy národ, národní identita a snaží se o charakteristiku české národní identity. Sleduje, jak se měnilo její pojetí v souvislosti se společenskými změnami v naší vlasti. Dále se zabývá pojmy výchova a výchova k vlastenectví a jakým způsobem byla uplatňována ve školách v jednotlivých sledovaných historických obdobích. Práce se také zaměřuje na vymezení pojmu mateřský jazyk a jeho úlohy při budování národní identity. Nabízí porovnání, jak byl budován a upevňován vztah k českému jazyku na obecné, národní a základní škole minulého i tohoto století. Praktická část má charakter smíšeného výzkumu a skládá se ze dvou částí. První část se zabývá analýzou školních osnov, školních dokumentů a učebnic od počátku 20. století po současnost s orientací na vlasteneckou výchovu. Důraz byl kladen na učebnice pro 5. postupný ročník základní, obecné a národní školy. Výzkum ukazuje, jak se měnil přístup k vlastenecké výchově v souvislosti se společenskými a politickými změnami v naší zemi. Druhá část výzkumu zkoumá, pomocí řízeného rozhovoru, postoj učitelů k výuce vlastenecké výchovy a jakým způsobem se tato výchova na jednotlivých školách uplatňuje. Jedná...cs_CZ
dc.description.abstractThis thesis examines changes and evolvement in conceptual notions of nationalism and national identity from the beginning of the 19th century until present. The thesis is composed of two parts, theoretical and practical. The theoretical part delineates the concepts of nation, national identity and attempts to characterize Czech national identity. Further, it explores the notion in the context of socio-political transformations in our motherland. Moreover, this section looks at notions of education and patriotic education and the way such education was exercised in schools in particular historical periods. The study also concentrates on the concept of mother tongue and its role in building Czech national identity. Comparison of various ways the relationship towards mother tongue in various types of primary schools in this and last century is likewise offered. The practical part consists of two research segments. The first one analyzes various curricula, school material and textbooks from the beginning of the last century until present with emphasis on patriotic education. Emphasis has been put on textbooks intended for the fifth grade of all types of primary schools. The research shows the ways attitude towards patriotic education has evolved in the context of socio-political transformations in the...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectNationen_US
dc.subjectnational identityen_US
dc.subjectpatriotismen_US
dc.subjectnationalismen_US
dc.subjectpatriotic educationen_US
dc.subjectschool documentsen_US
dc.subjecttextbooks and curriculaen_US
dc.subjectNárodcs_CZ
dc.subjectnárodní identitacs_CZ
dc.subjectvlastenectvícs_CZ
dc.subjectvýchova k vlastenectvícs_CZ
dc.subjectškolní dokumentycs_CZ
dc.subjectučebnicecs_CZ
dc.titleRozvíjení národní kulturní identity, tradic a hodnot ve vyučovacím předmětu český jazyk na základní školecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2019
dcterms.dateAccepted2019-09-05
dc.description.departmentKatedra českého jazykacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId198781
dc.title.translatedDevelopment of the national cultural identity, traditions and values in the subject of Czech language at elementary schoolsen_US
dc.contributor.refereeBabušová, Gabriela
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Training for Primary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro základní školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Primary Schoolsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra českého jazykacs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Training for Primary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro základní školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Primary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zabývá proměnami v pojetí vlastenectví a národní identity v průběhu doby od poloviny 19. století do současnosti. Teoretická část vymezuje pojmy národ, národní identita a snaží se o charakteristiku české národní identity. Sleduje, jak se měnilo její pojetí v souvislosti se společenskými změnami v naší vlasti. Dále se zabývá pojmy výchova a výchova k vlastenectví a jakým způsobem byla uplatňována ve školách v jednotlivých sledovaných historických obdobích. Práce se také zaměřuje na vymezení pojmu mateřský jazyk a jeho úlohy při budování národní identity. Nabízí porovnání, jak byl budován a upevňován vztah k českému jazyku na obecné, národní a základní škole minulého i tohoto století. Praktická část má charakter smíšeného výzkumu a skládá se ze dvou částí. První část se zabývá analýzou školních osnov, školních dokumentů a učebnic od počátku 20. století po současnost s orientací na vlasteneckou výchovu. Důraz byl kladen na učebnice pro 5. postupný ročník základní, obecné a národní školy. Výzkum ukazuje, jak se měnil přístup k vlastenecké výchově v souvislosti se společenskými a politickými změnami v naší zemi. Druhá část výzkumu zkoumá, pomocí řízeného rozhovoru, postoj učitelů k výuce vlastenecké výchovy a jakým způsobem se tato výchova na jednotlivých školách uplatňuje. Jedná...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis examines changes and evolvement in conceptual notions of nationalism and national identity from the beginning of the 19th century until present. The thesis is composed of two parts, theoretical and practical. The theoretical part delineates the concepts of nation, national identity and attempts to characterize Czech national identity. Further, it explores the notion in the context of socio-political transformations in our motherland. Moreover, this section looks at notions of education and patriotic education and the way such education was exercised in schools in particular historical periods. The study also concentrates on the concept of mother tongue and its role in building Czech national identity. Comparison of various ways the relationship towards mother tongue in various types of primary schools in this and last century is likewise offered. The practical part consists of two research segments. The first one analyzes various curricula, school material and textbooks from the beginning of the last century until present with emphasis on patriotic education. Emphasis has been put on textbooks intended for the fifth grade of all types of primary schools. The research shows the ways attitude towards patriotic education has evolved in the context of socio-political transformations in the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra českého jazykacs_CZ
thesis.grade.code1


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV