Inkluzivní vzdělávání dětí se specifickými poruchami učení z pohledu učitelů 1. stupně základní školy
Inclusive education of children with specific learning disabilities from the perspective of teachers of 1st grade of elementary school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/108934Identifikátory
SIS: 188393
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Blažková, Veronika
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy pedagogika - výchova ke zdraví
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
4. 9. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
inkluze, děti, specifické poruchy učení, učiteléKlíčová slova (anglicky)
inclusion, children, specific learning disabilities, teachersDiplomová práce se zabývá problematikou inkluzivního vzdělávání u dětí se specifickými poruchami učení z pohledu učitelů prvního stupně na vybrané základní škole. Cílem předkládané diplomové práce je zjistit názory pedagogů prvního stupně na inkluzi dětí se specifickými poruchami učení a na základě zjištěných informací z výzkumné části navrhnout doporučení pro pedagogickou praxi. Diplomová práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části se zaměřuji na vymezení inkluzivního vzdělávání a jeho legislativního rámce, specifické poruchy učení a jejich rozdělení, stupně podpůrných opatření, role učitele a asistenta pedagoga v hlavním proudu vzdělávání a v neposlední řadě zmiňuji také hry využitelné pro nápravu specifických poruch učení u mladších a starších dětí a způsoby, jak si lépe poradit ve škole. Praktická část je založena na kvalitativním výzkumu v pedagogice, realizovaném pomocí polostrukturovaných rozhovorů s pedagogy prvního stupně, kteří mají ve třídě žáka se specifickými poruchami učení. Cílem praktické části je zjistit názor pedagogů prvního stupně základní školy na inkluzivní vzdělávání u dětí se specifickými poruchami učení a uvést doporučení, která by měla kladně ovlivnit proces výuky žáků se specifickými poruchami učení. Mezi další zvolené metody výzkumu je...
The diploma thesis deals with the issue of inclusive education for children with specific learning disabilities from the point of view of primary school teachers at selected primary school. The aim of this diploma thesis is to find out the opinions of primary school teachers on inclusion of children with specific learning disabilities and on the basis of the information from the theoretical part to propose recommendations for pedagogical practice. The diploma thesis is divided into theoretical and practical part. In the theoretical part, I focus on defining inclusive education and its legislative framework, specific learning disabilities and their categorisation, the levels of supporting steps, the role of teacher and teacher's assistant in mainstream education and, last but not least, the games that can be used to correct specific learning disabilities in younger and older children and ways to improve at school. The practical part is based on qualitative research in pedagogy, realized by means of semi- structured interviews with primary school teachers who have pupils with specific learning disabilities in the class. The aim of the practical part is to find out the opinion of primary school teachers on inclusive education for children with specific learning disabilities and to give...