Responsoriální žalmy Karla Skleničky
Karel Sklenička 's Responsorial Psalms
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/106549Identifiers
Study Information System: 201060
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Palkovská, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Music - Choir Conducting
Department
Information is unavailable
Date of defense
29. 5. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
antifona, Karel Sklenička, liturgická hudba, liturgie, mezizpěv, responsoriální žalm, II. vatikánský koncil, žaltářKeywords (English)
antiphona, Karel Sklenička, liturgical music, liturgy, intersinging, responsorial psalm, Second Vatican council, psalterDiplomová práce se skládá ze tří částí. První z nich popisuje historickou úlohu žalmů v bohoslužbách od doby jejich vzniku do současnosti. Osvětluje novou roli žalmů v katolické liturgii po II. vatikánském koncilu a nastiňuje, jakým způsobem se tyto liturgické změny promítaly v českém katolickém prostředí. Druhá část představuje významné české žalmové celky, které vznikly pro potřeby liturgie v reakci na závěry II. vatikánského koncilu, a jejich autory. Třetí, stěžejní, části diplomové práce, obsahuje podrobný rozbor žaltáře Karla Skleničky Responsoriální žalmy pro neděle a významné dny liturgického roku z roku 1992. Analýza harmonických a melodických postupů jednotlivých nápěvů slouží jako podklad k praktické části diplomové práce, kterou je rozšíření stávajícího Skleničkova žaltáře na všechny dny liturgického roku. Nový žaltář zachovává hudební složku zkomponovanou Karlem Skleničkou a u nově vzniklých žalmů zachovává také práci s liturgickým textem po vzoru Karla Skleničky. Nový žaltář se stejně jako žaltář z roku 1992 striktně drží liturgicky předepsaných textů pro jednotlivé liturgické příležitosti.
The diploma thesis consists of three parts. The first one describes the historical role of psalms during masses from their origin until presence. It illuminates the new role of psalms in the Cathlolic liturgy after the second Vatican council and outlines how these liturgical changes projected into Czech Catholic enviroments. The second part introduces significant Czech psalters and their authors. The psalters were created for liturgical needs and in reaction to the conclusions of the 2VC for liturgical needs. The third, main part of the thesis consists of detailed analysis of 1992 Karel Sklenička's psalter Responsoriální žalmy pro neděle a významné dny liturgického roku. The analysis of harmonic and melodic procedures of individual tones serves as a basis for the practival part of the thesis which is an extension of existing Sklenička's psalter to all days of liturgical year. The new psalter preserves the music component composed by Karel Sklenička and also preserves the way of work with the liturgical text in new psalms following the pattern of Karel Sklenička. The new psalter keeps strictly to the liturgically prescribed texts for individual liturgical occasions like the psalter from 1992.