Strukturované učení ve školní praxi a jeho využití při vzdělávání dětí s poruchou autistického spektra
Structured Teaching in School Practice and its Use in the Education of Children with Autistic Spectrum Disorders
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/106439Identifiers
Study Information System: 207190
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Šumníková, Pavlína
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
29. 5. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Poruchy autistického spektra, strukturované učení, individuální přístup, vzdělávaní, třídaKeywords (English)
Autism spectrum disorder, structured teaching, individual approach, education, classroomDiplomová práce představuje strukturované učení a jeho využití ve třídách, kde se vzdělávají děti s poruchou autistického spektra. Výzkum se zaměřuje na to, jak pedagogičtí pracovníci aplikují principy strukturovaného učení při vzdělávání jednotlivých žáků. Naším záměrem je propojení výzkumu s praxí. Zvolili jsme kvalitativní šetření, abychom mohly jít do hloubky zvolené problematiky. Vycházíme z analýz rozhovorů s pedagogickými pracovníky. Chceme objasnit, jaké jsou výhody a nevýhody této metody. Zajímá nás, proč pedagogičtí pracovníci doporučují strukturované učení pro děti s PAS dalším pedagogům, asistentům a rodičům. Zkušenosti z výzkumu chceme předat ostatním pedagogům pro další využití v jejich každodenní praxi. KLÍČOVÁ SLOVA Poruchy autistického spektra, strukturované učení, individuální přístup, vzdělávaní, třída
The thesis presents structured teaching and its use in classes where children with autism spectrum disorder are educated. The research focuses on how teachers apply the principles of structured learning in the education of individual pupils. Our intention is to link research to practice. We have chosen a qualitative survey to go into the depth of the chosen issue. We start from analyzes of interviews with pedagogical staff. We want to clarify what are the advantages and disadvantages of this method. We are interested in why pedagogical staff recommend structured learning for children with ASDs to teachers, assistants and parents. We want to pass on the research experience to other teachers for further use in their daily practice. KEYWORDS Autism spectrum disorder, structured teaching, individual approach, education, classroom