Klíště obecné (Ixodes ricinus) ve výuce
The Castor Bean Tick (Ixodes ricinus) in Education
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/106235Identifikátory
SIS: 200643
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hanel, Lubomír
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy biologie - dějepis
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
24. 5. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Klíště obecné, vztah parazit-hostitel, životní cyklus, encefalitida, borelióza, metody sběruKlíčová slova (anglicky)
The Castor bean tick, parasite-host relationship, life cycle, encephalitis, borreliosis, collection methodsTato práce má za cíl poukázat na provázanost života lidí s parazity, zejména klíštětem obecným, které tvoří nedílnou součást naší bohaté bezobratlé fauny. V posledních několika desítkách let se stává stále častějším objektem zájmu různých médií i sdělovacích prostředků. Práce se snaží přiblížit vztah mezi klíštětem a člověkem z různých pohledů, odhalit podstatu i úskalí života klíštěte, které pro řadu lidí představuje nepřekonatelný zdroj odporu a strachu. Nedílnou součástí práce jsou metody prevence a léčby parazitických onemocnění, které klíště přenáší, sledování nových trendů v léčbě a vývoji vakcín. Zároveň zde nalezneme i řadu námětů, jak klíště přiblížit žákům ve výuce biologie. KLÍČOVÁ SLOVA: Klíště obecné, vztah parazit-hostitel, životní cyklus, encefalitida, borelióza, metody sběru
The aim of this work is to point out the interconnectedness of human life with parasitic organisms, especially with the Castor bean tick (Ixodes ricinus). This tick forms an integral part of our rich invertebrate fauna and has become an increasingly frequent interest of media in the last few decades. This thesis attempts to bring closer the relationship between tick and man from different perspectives, and to reveal essence as well as pitfalls of tick life. For many people, this arthropod represents an insurmountable resource of aversion and fear. Hence, an integral part of the thesis is the introduction of prevention methods and treatment of parasitic diseases transmitted by the tick, as well as monitoring of new trends in the therapy and development of vaccines. Also, the text offers a proposal how to bring the tick closer to the pupils in teaching Biology. KEYWORDS The Castor bean tick, parasite-host relationship, life cycle, encephalitis, borreliosis, collection methods