Projevy v jazykových rovinách u žáků 1. třídy běžné základní školy
Manifestations in the language levels of first class pupils at reglat elementary
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/106229Identifiers
Study Information System: 213066
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Durdilová, Lucie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
27. 5. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
komunikační schopnost, jazykové roviny, motorika, dyslalieKeywords (English)
communication ability, language levels, motor skills, dyslaliaDiplomová práce "Projevy v jazykových rovinách u žáků 1. třídy běžné základní školy" se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část se zabývá obecnými termíny z oblasti řečového a jazykového vývoje, popisuje vývoj motorických schopností, sluchového a zrakového vnímání. Dále popisuje jednotlivé jazykové roviny a nejčastější typy poruch řeči, se kterými se setkáváme u žáků na prvním stupni základních škol. Výzkumná část diplomové práce se věnuje analýze projevů v jednotlivých rovinách žáků 1. třídy běžné základní školy. Dílčím cílem výzkumného šetření je analýza hrubé, jemné a oromotoriky zkoumaných dětí, analýza jejich sluchového a zrakového vnímání a analýza úrovně všech jazykových rovin. KLÍČOVÁ SLOVA: komunikační schopnost, jazykové roviny, motorika, dyslalie
The diploma thesis "Manifestations in the language levels of the 1st grade pupils of the regular elemntary school" consists of theoretical and practical part. The theoretical part deals with general terms from the area of speech and language development, describes the development of motor skills, auditory and visual perception. Furthermore, it describes individual language levels and the most common types of speech disorders encountered in primary school pupils. The research part of the thesis is devoted to the analysis of speech manifestations on individual levels of pupils of the first grade of the regular elementary school. The partial aim of the research is to analyze the gross, fine and oromotorics of the examined children, to analyze their auditory and visual perception and to analyze the quality of all language levels. KEYWORDS: communication ability, language levels, motor skills, dyslalia