Změny postojů žáků k matematice při přechodu z 1. na 2. stupeň základní školy
Change in pupils' attitudes towards mathematics in transition from primary to lower-secondary education
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/106214Identifikátory
SIS: 200550
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jirotková, Darina
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - matematika
Katedra / ústav / klinika
Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání
Datum obhajoby
23. 5. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
žák, postoj, matematika, základní škola, oblibaKlíčová slova (anglicky)
pupil, attitude, mathematics, elementary school, popularityVýsledky výzkumů oblliby matematiky poukazují na trend snižování oblíbenosti s přibývajícím ročníkem. Výraznější propad podle studie Chvála nastává mezi pátou a šestou třídou. Předložená diplomová práce se zaměřuje především na to, jaké faktory přechodu žáků z 1. na 2. stupeň mohou ovlivňovat jejich postoje k matematice a jaké příčiny změny těchto postojů dokážou pojmenovat sami žáci šestého ročníku. Nezaměřuje se pouze na změny ve vztahu k matematice, ale mapuje také sounáležitost s učitelem a sebedůvěru žáků. Výzkum se dotýká také toho, zda se ve změnách vztahu žáků k matematice projeví, jestli jsou vyučováni Hejného metodou nebo ne. Zkoumání proběhlo formou dotazníků mapujících žákovské postoje k matematice a vedením rozhovorů s vybranými žáky škol, které se výzkumu zúčastnily. Vzorek tvořilo celkem 235 žáků pěti základních škol. Kompletní data se podařilo získat od 161 z nich, a tato data tedy tvoří podstatnou část analýzy výsledků. Výsledky potvrdily, že vztah žáků k matematice se při přechodu z 1. na 2. stupeň v průměru zhoršuje. Vyskytují se však třídy, kde k tomuto zhoršení nedochází. Důležitým faktorem pozitivních změn postojů při přechodu do šesté třídy je určitá změna učitele, jeho metody a přístupy k výuce. Jasné příčiny zhoršení postojů k matematice při přechodu z prvního na druhý stupeň...
Results of researches on the popularity of mathematics point to the trend of decreasing popularity with the pupils' progression. According to the study of Chvál a stronger decline occurs between the fifth and sixth grades. The presented thesis focuses mainly on what factors of the transition of pupils from the primary to lower-secondary level can influence their attitudes towards mathematics and also on what causes the changes of these attitudes can be named by the pupils of the sixth year. It focuses not only on changes in relation to mathematics, but it also maps the solidarity with the teacher as well as pupils' self- confidence. The research is also concerned with possible changes in the relationship of pupils to mathematics depending on whether they are taught by the Hejny method or not. The research was carried out in the form of questionnaires mapping pupils' attitudes to mathematics and interviews with selected pupils of the schools participating in the research. The sample consisted of 235 pupils in five elementary schools. The complete data was obtained from 161 of them and this data is therefore a substantial part of the results analysis. The results confirmed that the pupils' relationship to mathematics deteriorated on average from primary to lower-secondary level. However, there are classes...
