Botanická zahrada Teplice a její využití při výuce na střední škole
The Botanical Garden Teplice and its Use in Education at High School
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/106209Identifiers
Study Information System: 201309
Collections
- Kvalifikační práce [19350]
Author
Advisor
Referee
Svobodová, Silvie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Biology
Department
Information is unavailable
Date of defense
24. 5. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Pracovní listy, fytogeografie, Botanická zahrada Teplice, provázeníKeywords (English)
Worksheets, phytogeography, Botanical Garden Teplice, guideHlavním cílem diplomové práce bylo vytvořit funkční a v praxi použitelné pracovní listy, které budou využívány při exkurzích žáků středních škol do Botanické zahrady Teplice. Na základě studia středoškolských učebnic, odborné literatury a opakované návštěvy botanické zahrady byly vytvořeny otázky, které opakují učivo střední školy, ale zároveň ho také rozšiřují. Otázky byly zakomponovány do tří typů pracovních listů. První je zaměřen na fytogeografii, druhý na venkovní expozice a další dva listy na skleníkové expozice. Ke každému typu pracovních listů byl vytvořen text provázení, který má pomáhat průvodci, což může být pracovník zahrady, učitel i brigádník. Zkušební verze pracovních listů vyplnilo při exkurzích 131 žáků ze čtyř středních škol. Vyplněné listy byly analyzovány a na základě výsledků byly zjištěny případné nedostatky otázek. Analýza spolu s věcnými připomínkami vedoucí práce vedly k úpravě otázek, které to vyžadovaly. Tak vznikla konečná verze pracovních listů, která bude používána při edukační činnosti v Botanické zahradě Teplice. Klíčová slova Pracovní listy, fytogeografie, Botanická zahrada Teplice, provázení.
The main aim of the thesis was to create functional and practical worksheets that would be used on excursions by secondary school students to the Botanical Garden Teplice. Based on a study of secondary school textbooks, questions were created that repeated subject matter taught at the school, but also expanded it. The questions were incorporated into three types of worksheets dealing with phytogeography, outdoor exhibits and greenhouse exhibits. Guides were created for each type of worksheet to help the person accompanying students, who can be both an employee of the Botanical Garden or a teacher. The test versions of the worksheets were tried out on 131 students from four secondary schools during field trips. The results obtained by completing the worksheets were analysed to identify the shortcomings of questions. This and substantive comments by the supervisor led to an amendment of the questions that required it, resulting in the final version of the worksheets to be used for educational activities at the Botanical Garden Teplice. Keywords Worksheets, phytogeography, Botanical Garden Teplice, guide.