Komparace rámcového vzdělávacího programu a státní maturity s pedagogicko-filosofickými směry a jejich představiteli
The comparison of the Framework Educational Programme and the National Leaving Examination with pedagogical-philosophical theories and their representatives
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/106119Identifiers
Study Information System: 190852
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Blažková, Veronika
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
English Language Oriented at Education - Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 5. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
školství, filosofie, politika, česká vládaKeywords (English)
education system, philosophy, politics, the Czech governmentCílem bakalářské práce je porovnat české školství na příkladu rámcového vzdělávacího programu a státní maturity s pedagogicko-filosofickými směry a myšlenkami pedagogických odborníků. Nejprve charakterizuji vybrané pedagogické směry a jejich představitele, poté popíši rámcový vzdělávací program z hlediska vývoje, důvodů vzniku, inspirace v okolních státech a jeho revize. Stejně tak se zaměřím i na státní maturitu z vývojového hlediska, důvodů vzniku a statistik maturitních výsledků. V praktické části se budu zabývat nejprve porovnáváním rámcového vzdělávací programu a pedagogicko-filosofických směrů nebo odborníků z historie i současnosti. Jako příklad si zvolím Rámcový vzdělávací program pro základní školy (RVP ZV), u něhož se zaměřím na klíčové kompetence, které následně budu porovnávat s různými odborníky a koncepty ze současnosti i z minulosti. Také zjistím, která z kompetencí převládala i v minulém období a případně kdo ji případně prosazoval. Dále se zaměřím na státní maturitu, u které si vyberu dva současné trendy - centralizaci vzdělávacích systémů a povinnou maturitu z matematiky. Oba trendy budu porovnávat s myšlenkami odborníků a budu se snažit uvádět argumenty pro a proti, jestli jsou trendy spíše užitečné, či nikoli. Podívám se na odborníky, kteří prosazovali podobné nebo rozdílné...
The aim of the bachelor thesis is to compare the Czech school system by way of an example of the Framework Educational Programme and the National Leaving Examination with pedagogical-philosophical theories and ideas of educational experts. First of all, I will introduce chosen pedagogical theories and their representatives. Afterwards I will describe the Framework Educational Programme with respect to the development, reasons of the birth, the inspiration of foreign countries and its revision. I will also focus on the National Leaving Examination with respect to the development, reasons of the birth and statistics of results of the examination. In the practical part I will deal with the comparison of the Framework Educational Programme to pedagogical-philosophical theories. I would like to choose the Educational Programme of Basic Education to the elementary schools as an example, in which I will focus on key competences which I will be comparing to various experts and theories from the present and the past. I will also analyse which competence was dominant in the past and who got it through. I will also focus on the National Leaving Examination in which I will choose two current trends - the centralization of educational systems and the compulsory exam in mathematics. I will be comparing both...