Show simple item record

The status of teachers in Czech schools since the early 19th century to the present time
dc.contributor.advisorMojžíšová, Jarmila
dc.creatorGáliková, Kristýna
dc.date.accessioned2019-06-18T12:02:48Z
dc.date.available2019-06-18T12:02:48Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/106110
dc.description.abstractTato práce se zabývá vývojem vzdělávání budoucích učitelů se zaměřením na historické vzdělávání žen-učitelek od roku 1869 až do současnosti. Práce charakterizuje život v 19. století, největší sociokulturní a politické změny, které se v něm udály. A to především z pohledu hospodářství, průmyslu a obchodu, dále jak se měnil pohled na rodinu, domov a zdraví obyvatelstva a konečně jakým způsobem se posunulo nazírání na občanství, školství a emancipaci žen. Dále se orientuje na detailní popis vzdělávání učitelů v českých zemích od 19. století do současnosti, zaměřené hlavně na dobu od Hasnerovy reformy z roku 1869, období první republiky, školství poválečné a přehled současného školství. Poté je práce zaměřena na počátky vzdělávání žen se zacílením na ženy-učitelky. Popisuje problematiku učitelského celibátu, který byl platný za Rakouska-Uherska a první rok samostatného Československého státu. Nastíní změny počtů učitelů a učitelek a to především za posledních 10 let. Práce obsahuje medailonky tří učitelek, průkopnic ženského vzdělávání a vzdělávání učitelek u nás. Líčí pedagogické působení a soukromý život Františky Amerlingové, první učitelky, která dokázala snoubit pracovní i soukromý život, dále také Albíny Honzákové, učitelky, jejíž život ukazuje popisované těžkosti, které ženy musely překonat na...cs_CZ
dc.description.abstractThis thesis deals with the development of education of future teachers with a focus on the history of female teachers' education from the year 1869 to the present. The thesis describes life in the 19th century. Mainlythe greatest sociocultural and political changes that occurred in itform the perspective of economy, industry and commerce, as well as from the changing the point of view on a family, home and population health, and finally, from the point of a shifted vision of citizenship, education and emancipation of women. It also focuses on a detailed description of teacher education in the Czech lands from the 19th century to the present, mainly on the period from Hasner's reform of 1869, the First Republic, post-war education and an overview of contemporary education. The thesis pays attention on the beginnings of women's education with a focus on female teachers. It describes the issue of teacher celibacyvalid for the Austro-Hungarian Empire and the first year of the independent Czechoslovak state. It outlines changes in the numbers of male and female teachers, especially in the last 10 years. The thesis contains medallions of three female teachers, pioneers of women's education and teacher training in our country. It depicts the pedagogical work and private life of Františka Amerlingová, the...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectučitelkacs_CZ
dc.subjectspolečnostcs_CZ
dc.subjectčeského školstvícs_CZ
dc.subject19. stoletícs_CZ
dc.subjectučitelský celibátcs_CZ
dc.subjectživotopiscs_CZ
dc.subjectvzdělávání učitelekcs_CZ
dc.subjectteacheren_US
dc.subjectsocietyen_US
dc.subjectCzech educationen_US
dc.subject19th centuryen_US
dc.subjectteacher celibacyen_US
dc.subjectcurriculum vitaeen_US
dc.subjectteacher educationen_US
dc.titlePostavení učitelek v českém školství od počátku 19. století do současnostics_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2019
dcterms.dateAccepted2019-05-22
dc.description.departmentKatedra pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId187676
dc.title.translatedThe status of teachers in Czech schools since the early 19th century to the present timeen_US
dc.contributor.refereeSyřiště, Ivo
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy pedagogika - speciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Pedagogy - Special Educationen_US
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy pedagogika - speciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Pedagogy - Special Educationen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato práce se zabývá vývojem vzdělávání budoucích učitelů se zaměřením na historické vzdělávání žen-učitelek od roku 1869 až do současnosti. Práce charakterizuje život v 19. století, největší sociokulturní a politické změny, které se v něm udály. A to především z pohledu hospodářství, průmyslu a obchodu, dále jak se měnil pohled na rodinu, domov a zdraví obyvatelstva a konečně jakým způsobem se posunulo nazírání na občanství, školství a emancipaci žen. Dále se orientuje na detailní popis vzdělávání učitelů v českých zemích od 19. století do současnosti, zaměřené hlavně na dobu od Hasnerovy reformy z roku 1869, období první republiky, školství poválečné a přehled současného školství. Poté je práce zaměřena na počátky vzdělávání žen se zacílením na ženy-učitelky. Popisuje problematiku učitelského celibátu, který byl platný za Rakouska-Uherska a první rok samostatného Československého státu. Nastíní změny počtů učitelů a učitelek a to především za posledních 10 let. Práce obsahuje medailonky tří učitelek, průkopnic ženského vzdělávání a vzdělávání učitelek u nás. Líčí pedagogické působení a soukromý život Františky Amerlingové, první učitelky, která dokázala snoubit pracovní i soukromý život, dále také Albíny Honzákové, učitelky, jejíž život ukazuje popisované těžkosti, které ženy musely překonat na...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis deals with the development of education of future teachers with a focus on the history of female teachers' education from the year 1869 to the present. The thesis describes life in the 19th century. Mainlythe greatest sociocultural and political changes that occurred in itform the perspective of economy, industry and commerce, as well as from the changing the point of view on a family, home and population health, and finally, from the point of a shifted vision of citizenship, education and emancipation of women. It also focuses on a detailed description of teacher education in the Czech lands from the 19th century to the present, mainly on the period from Hasner's reform of 1869, the First Republic, post-war education and an overview of contemporary education. The thesis pays attention on the beginnings of women's education with a focus on female teachers. It describes the issue of teacher celibacyvalid for the Austro-Hungarian Empire and the first year of the independent Czechoslovak state. It outlines changes in the numbers of male and female teachers, especially in the last 10 years. The thesis contains medallions of three female teachers, pioneers of women's education and teacher training in our country. It depicts the pedagogical work and private life of Františka Amerlingová, the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code1


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV