Využití deskových her pro výuku českého jazyka na 1. stupni ZŠ
Using board games in the Czech language lessons in primary school
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/106098Identifiers
Study Information System: 199214
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Babušová, Gabriela
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 5. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
hra, desková hra, český jazyk, zážitková pedagogika, konstruktivismus, aktivizační metody, žák, výuka, základní škola, vlastní zkušenost a zážitekKeywords (English)
game, board game, Czech language, experiential pedagogy, constructivist pedagogy, activation methods, pupil, teaching, primary school, own experience and enjoymentMá diplomová práce na téma Využití deskových her pro výuku českého jazyka na 1. stupni ZŠ je rozdělena do dvou částí. První část se zabývá teoretickými východisky, která vychází ze zážitkové a konstruktivistické pedagogiky. Zaměřuje se na hru z několika úhlů pohledu - jako na svobodnou činnost a radost v průběhu života a jako na didaktickou metodu, kterou se realizuje vzdělání žáků, tvoří se třídní klima a aplikuje desková hra. Dále jsou zde popsána místa, kde se dají hrát deskové hry mimo školní prostředí. Druhá část je věnována výrobě mých vlastních deskových her a jejich následnému použití ve výuce českého jazyka ve čtvrtém ročníku prvního stupně základní školy. Závěrem reflektuji jejich vhodnost pro výuku. Upozorňuji na jejich výhody, možné nástrahy a vhodné obměny a formy gradace. KLÍČOVÁ SLOVA Hra, desková hra, český jazyk, zážitková pedagogika, konstruktivismus, aktivizační metody, žák, výuka, základní škola, vlastní zkušenost a zážitek
My diploma thesis on the Using board games in the Czech language lesson in primary school is divided into two parts. The first part deals with theoretical starting points based on experiential and constructivist pedagogy. It focuses on the game from several points of view - as a free activity and joy during life and as a didactic method in which pupils' education is realized, a class climate is formed and a board game is applied. Further there are described places where you can play board games outside the school environment. The second part is devoted to the production of my own board games and their subsequent use in the teaching of the Czech language in the fourth year of primary school. In conclusion, I reflect on their suitability for teaching, highlight their advantages, possible pitfalls and suitable variations and forms of gradation. KEYWORDS Game, board game, Czech language, experiential pedagogy, constructivist pedagogy, activation methods, pupil, teaching, primary school, own experience and enjoyment