Osobnost hudebního teoretika a pedagoga Ondřeje Bednarčíka (1929-1998)
Personality of the music theorist and pedagogue Ondřej Bednarčík (1929-1998)
rigorous thesis (RECOGNIZED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/105488Identifiers
Study Information System: 211495
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Music
Department
Information is unavailable
Date of defense
14. 12. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Recognized
Keywords (Czech)
Ondřej Bednarčík, Pedagogický institut v Ostravě, katedra hudební výchovy Pedagogické fakulty Ostravské univerzity, Josef Schreiber, Bogusław Schaeffer, soudobá polská hudba, problematika poslechu Nové hudby, rozbor skladeb, hudební formy, osvětová činnostKeywords (English)
Ondřej Bednarčík, Pedagogical Institute in Ostrava, Department of Music Education of the Faculty of Education of University of Ostrava, Josef Schreiber, Bogusław Schaeffer, contemporary Polish music, issues in listening to New Music, analysis of compositions, musical forms, educational activityDisertační práce předkládá životní osudy a profesní růst ostravského hudebního teoretika a pedagoga Ondřeje Bednarčíka, žijícího v letech 1929-1998. Na základě analýzy Bednarčíkovy pedagogické, vědecko-výzkumné, osvětové a hudebněumělecké činnosti krystalizuje charakteristika profilu této osobnosti. Z Bednarčíkových hlavních vědeckých zájmů je upřena pozornost na soudobou polskou hudbu, problematiku poslechu Nové hudby, na muzikologické a didaktické problémy hudby 20. století se zaměřením na výuku hudebněteoretických předmětů a v neposlední řadě na dvě osobnosti (skladatele Bogusława Schaeffera a kolegu profesora Josefa Schreibra) výrazně formující Ondřeje Bednarčíka v jeho vědeckých bádáních a lidském přístupu. Práce je rozdělena do následujících osmi kapitol. První je věnovaná současnému stavu bádání o osobnosti Ondřeje Bednarčíka, stanoveným hlavním a dílčím cílům, metodologických východiskům, použitým výzkumným metodám a zpracování Bednarčíkovy písemné pozůstalosti. Druhý oddíl popisuje životní osudy, hudební zájmy a aktivity Ondřeje Bednarčíka. Třetí kapitola deskribuje Bednarčíkovu pedagogickou a organizační činnost v hudebních školách a ve vysokoškolském prostředí. Čtvrtý oddíl přibližuje Ondřeje Bednarčíka jako vedoucího katedry hudební výchovy Pedagogické fakulty Ostravské univerzity....
The thesis presents the life story and professional growth of Ondřej Bednarčík, a musician theorist and pedagogue from Ostrava, who lived between 1929-1998. The profile features of this big name of music crystallized pursuant to the analysis of Bednarčík's pedagogical, scientific, research, educational and musical activities. As far as Bednarčík's main scientific interests are concerned, attention is paid to contemporary Polish music, listening to New Music, musical and didactic issues of 20th century music, whilst focusing on the teaching of musical and theoretical subjects and, finally, to two distinct personalities - composer Bogusław Schaeffer and his colleague Professor Josef Schreiber, who strongly aided in the shaping of Ondřej Bednarčík in his scientific research and human approach. The thesis is divided into the following eight chapters. The first one is dedicated to the current state of the research on the personality of Ondřej Bednarčík, with main and partial goals, methodological principles, used research methods and processing of Bednarčík's written inheritance. The second section introduces us to Ondřej Bednarčík's life story, musical interests and activities. The third chapter describes Bednarčík's pedagogical and organizational activities in music schools and college environments....