Terapeutické a výchovné přístupy v ústavech pro výkon zabezpečovací detence
Therapeutic and Educational Approaches in Forensic Detention Facility
rigorous thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/105421Identifiers
Study Information System: 204557
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Referee
Jůzl, Miloslav
Šotolová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
5. 2. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Chovanec, detence, ústav zabezpečovací detence, Brno, Vězeňská služba ČR, psychiatr, psycholog, program zacházení, kazuistika, speciální pedagogKeywords (English)
Detainee, forensic detention, Forensic Detention Facility, Brno, Prison Service of the Czech Republic, psychiatrist, psychologist, treatment program, case study, special pedagogue1 ABSTRAKT Zabezpečovací detence nemá v České republice dlouhou tradici, jedná se o relativně novou instituci, která v České republice existuje jako ochranné opatření teprve od roku 2009, kdy nabyl účinnosti zákon o výkonu zabezpečovací detence číslo 129/2008 Sb. Na zřízení institutu zabezpečovací detence se podílela dlouhodobě odborná veřejnost, psychologové, pedagogové, právníci, lékaři - psychiatři a další neboť umístění mimořádně nebezpečných pachatelů v psychiatrických nemocnicích nesplňovalo bezpečnostní kritéria a nebyl tak naplněn požadavek důmyslné ochrany společnosti v souladu s poskytnutím řádné odborné péče a zacházení. Proto po deseti letech existence a fungování Ústavu zabezpečovací detence v Brně autor rigorózní práce pod názvem Terapeutické a výchovné přístupy v zabezpečovací detenci bilancuje pozitiva i negativa v zacházení s chovanci a naznačuje směr i přibližnou prognózu jejich dalšího vývoje. Hlavním smyslem rigorózní práce je poskytnout ucelený přehled o poslání, cílech, úkolech a metodách práce (programy zacházení) s chovanci v zabezpečovací detenci, konkrétně v Ústavu zabezpečovací detence v Brně. Práce je tvořena šesti kapitolami; v prvních pěti jsou shrnuta epistemologická východiska a vývoj péče o slabomyslné, dále seznámení s podstatou zabezpečovací detence a její implementace do...
1 The therapeutic and educational approaches in forensic detention Autor: Mgr. Dušan Gáč Annotation The Forensic detention measure has not long tradition in the Czech Republic. It is a relatively new institution which exists in the Czech Republic as a protective measure since 2009. In this year the Act of Forensic Detention No. 129/2008 has become it's legitimacy. Experts as psychologists, pedagogues, jurists, psychiatrists and others participated on the establishment of the forensic detention measure. The main reason of this act was that the placement of extremely dangerous perpetrators in psychiatric hospitals had not met the safety criteria, and because the requirement for sophisticated protection of the society in connection with the proper professional care and treatment was not fulfilled. Consequently after the decade of existence of the Forensic detention facility in Brno the author of this rigorous thesis named ,,The therapeutic and educational approaches in forensic detention " balances the positives and negatives in work with detainees and implies the trend and approximative prognosis of its next development. The main purpose of the rigorous thesis is to provide a comprehensive overview of the function, goals, tasks and methods of work (treatment programs) with prisoners under forensic detention...