Jak vedení výběrových základních škol přiděluje učitele do tříd?
How does the school management assign teachers to classrooms at selective elementary schools?
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/105390Identifiers
Study Information System: 149271
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Consultant
Urbánek, Petr
Referee
Starý, Karel
Kasíková, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
14. 2. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Přidělování učitelů, diferenciace žáků, proces rozhodování, vedení školy, volba ředitele, kritéria výběru, znalosti učitele, vnímání přidělení, vícepřipadová studie, zakotvená teorie, rovný přístupKeywords (English)
Teacher's assignment, pupils' differentiation, decision making process, school management, headmaster's choice, selection criteria, teacher's knowledge, perception of assignment, multi-case study, grounded theory, equal approachDisertační práce se zabývá tématem, jak vedení českých výběrových základních škol přidělují učitele do tříd. Cílem práce bylo vymezit systém přidělování učitelů do tříd na školách uplatňujících diferenciaci žáků a objasnit, dle jakých kritérií se vedení škol při přidělování učitelů do tříd řídí. V teoretické části bylo vycházeno jak z domácích, tak ze zahraničních zdrojů zabývajících se pojmem diferenciace žáků v základním vzdělávání a volbou přidělování učitelů do tříd. Diferenciace žáků byla představena jak z hlediska pozitivních dopadů efektivního vzdělávání podobně schopných žáků, tak z pozice názoru, že prostřednictvím diferenciace je podporováno nerovné rozřazování žáků do tříd a následné získávání učitelů uplatňujících odlišné nároky a kurikulum. Dále byl představen model diferenciace žáků, modely přidělování učitelů do tříd a uveden teoretický model znalostí učitele, který byl dále využit v empirické části při stanovení kritérií přidělování učitelů do tříd. Cílem empirické části bylo popsat reálný způsob přidělování učitelů do tříd vedením v pěti záměrně vybraných školách a objasnit jej v kontextu vnímání samotných učitelů. Zvolen byl design kvalitativního výzkumu a jako výzkumná strategie vícepřípadová studie a zakotvená studie. Sběr dat tvořila obsahová analýza školní dokumentace,...
The dissertation deals with the topic of how the school management of Czech primary schools assign teachers to classrooms. The aim of the thesis was to define the system of assigning teachers to classrooms at schools applying pupils' differentiation and to clarify which criteria the school management follows in the assignment of teachers to the classrooms. The theoretical part was based on both domestic and foreign sources dealing with the concept of differentiation of pupils in primary education and with the choice of assignment of teachers to classrooms. Differentiation of pupils was presented in terms of the positive effects of effective education of similarly competent pupils and in terms of the view that differentiation supports the unequal distribution of pupils in classes and the subsequent recruitment of teachers applying different demands and curriculum. In addition, a model of pupils' differentiation and models of assignment of teachers to classrooms were presented, and also the theoretical model of teacher's knowledge was introduced, which was further used in the empirical part for the determination of the criteria for assigning teachers to classrooms. The aim of the empirical part was to describe the real way of assigning teachers to classrooms by the school management in five...