Významné cézury v postavení němčiny na českých školách od roku 1918 do současnosti s přihlédnutím k podpoře aktuálního rozvoje
Important milestones of the German language teaching at the Czech schools from 1918 until today with regard to current supporting means
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/104664Identifiers
Study Information System: 205127
Collections
- Kvalifikační práce [14378]
Author
Advisor
Referee
Bučková, Tamara
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - German language
Department
Information is unavailable
Date of defense
10. 1. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
cizí jazyk, výuka německého jazyka, podpůrné prostředky, vzdělávací organizace, vzdělávací politika, školská správa
Keywords (English)
Foreign language, German language teaching, supporting means, educational facilities, educational politics, educational administration
Diplomová práce se zabývá významnými cézurami ve výuce němčiny na českých školách za posledních 100 let. V teoretické části je poskytnuta základní charakteristika jednotlivých období, která je úvodem do části praktické. Cílem teoretické části je poskytnout stručný a výstižný přehled událostí, jež měly na postavení němčiny vliv. Praktická část obsahuje analýzu jednotlivých programů na podporu němčiny. Programy jsou v práci rozděleny na kvalitativní, mezi něž jsou zařazeny školy, jejichž cílem je zajistit kvalitní výuku převážně v němčině, a programy kvantitativní, jejichž cílem je šíření a podpora volby němčiny jako cizího jazyka. V závěru je na základě srovnání statistik a programů konstatováno, zdali byly tyto programy pro postavení němčiny na českých školách přínosem.
This diploma thesis focuses on important milestones of the German language teaching at the Czech schools. The aim of the theoretical part is to briefly report on the development of German language teaching and simultaneously serve as a historical base for the practical part. Practical part provides us with the variety of different programmes that lead to support a positive development of the German language teaching. The programs support both quality and quantity and the aim of the practical part is to find out, if they had a positive impact on the development and led to higher preference of German language learning.