Možnosti rozvoje vzdělávání dospělých v ČR s využitím zahraničních zkušeností
Possibilities of development of adult education in Czech Republic using foreign experience
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/104137Identifiers
Study Information System: 194609
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Salivarová, Jarmila
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Management of Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
10. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
celoživotní učení, počáteční vzdělávání, další vzdělávání, vzdělávání seniorů, demografický vývoj, stárnoucí populace, gerontagogikaKeywords (English)
lifelong learning, initial education, further education, education of seniors, Demographic developments, the aging population, gerontagogicsCílem práce je prozkoumat a popsat vzdělávání dospělých jako nedílnou součást celoživotního učení ve vztahu k vývojovým etapám lidského života. Zvláštní důraz je kladen na 3. životní etapu, tedy seniorský věk. Na vymezenou problematiku je pohlíženo v širším historickém, geografickém a demografickém kontextu. Dále se autorka práce věnuje analýze celosvětového a obzvláště pak evropského demografického vývoje se zvláštním zaměřením na Českou republiku, Rakousko a Německo, především pak probíhajícím změnám ve věkové struktuře obyvatelstva a důsledkům tohoto vývoje na vzdělávací systém. V závěru jsou formulována doporučení a návrhy, jak na probíhající demografické změny reagovat a jak se z pohledu vzdělávání připravit na stárnoucí společnost.
The aim of the thesis is to explore and describe adult education as an integral part of lifelong learning in relation to the development stages of human life. Particular emphasis is placed on the 3rd stage of life, the senior age. The defined area is solved with a wider historical, geographical and demographic context. The author also deals with the analysis of the global and especially European demographic development with a special focus on the Czech Republic, Austria and Germany. Especially the current changes in the age structure of the population and the consequences of this development on the educational system. In the end, recommendations and suggestions are formulated on how to respond to ongoing demographic changes and how to prepare for an aging society from the point of view of education.