Hudební činnosti v rozvoji grafomotoriky
Music Activities and Development of Graphomotory
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/104075Identifiers
Study Information System: 177055
Collections
- Kvalifikační práce [19087]
Author
Advisor
Referee
Volavá, Iva
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 1. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Metoda dobrého startu, hudební činnosti, hudební schopnosti, hudební dovednosti, grafomotorika, jemná motorika, hrubá motorika, rytmické cítěníKeywords (English)
Good Start Method, musical activities, musical skills, graphomotoric skills, gross motoric skills, fine motoric skills, rhythmic feelingPředmětem diplomové práce je využití hudebních činností v rozvoji grafomotoriky dětí na konci předškolního období. Teoretická část se věnuje problematice sladění hudby a pohybu na úrovni hrubé i jemné motoriky. Analyzuje hudební aspekt české verze Metody dobrého startu. Praktická část obsahuje vlastní lekce pro rozvoj grafomotoriky inspirované Metodou dobrého startu, ve kterých hrají ústřední roli hudební činnosti. Jsou popsány cíle, metody a průběh terénního výzkumu v přípravných třídách základní školy. Součástí výzkumu byl i základní výzkum vžitého tempa dvou písní z Metody dobrého startu. KLÍČOVÁ SLOVA Metoda dobrého startu, hudební činnosti, hudební schopnosti, hudební dovednosti, grafomotorika, jemná motorika, hrubá motorika, rytmické cítění
The topic of the diploma thesis is the use of musical activities in the development of graphomotoric skills of preschool children. The theoretical section is focused on harmonising of music and movement on the level of gross and fine motoric skills. This diploma thesis analyses the musical aspect of the Czech version of the Good Start Method. The practical section presents new lessons developing graphomotoric skills with a central focus on musical and instrumental activities. The thesis provides a report on the aims, methods and progress of the field research in the preparatory classes of primary school. Part of the process is basic research into the received tempo of two songs from the Good Start Method. KEYWORDS Good Start Method, musical activities, musical skills, graphomotoric skills, gross motoric skills, fine motoric skills, rhythmic feeling