Didaktické využití tématu zhudebněné poezie v českém jazyce a hudební výchově
Didactic use of musicalized poetry in Czech language and Music
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/104071Identifiers
Study Information System: 193956
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Váňová, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - Music
Department
Information is unavailable
Date of defense
29. 5. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Poezie, hudba, zhudebněná báseň, píseň, experimentální vyučováníKeywords (English)
Poetry, music, musicalised poetry, song, experimental teachingCílem této diplomové práce je ověření specifických didaktických postupů, které mají přiblížit poezii žákům základních škol a studentům škol středních netradiční cestou. Tohoto cíle má být dosaženo prostřednictvím hudby. Předmětem zkoumání se tak stala problematika zhudebněné poezie a zejména její didaktické využití v pedagogické praxi. V práci se uplatní mezipředmětové vztahy - prolínají se poznatky z českého jazyka a literatury a z hudební výchovy. V úvodní kapitole nastiňuji obecné principy zhudebňování poezie, postup hudebního zpracování a společné rysy zhudebněných básní. Jádro diplomové práce tvoří výzkumná sonda, pro kterou jsem vytvořila několik příprav na vyučovací hodiny. V nich jsou využity různé metody a postupy práce se zhudebněnými básněmi - konkrétně jsem zvolila texty českých básníků 20. století. Připravené vyučovací hodiny jsou aplikovány v pedagogické praxi, a to metodou experimentálního vyučování. Všechna didaktická zpracování jsou doplněna reflexí nebo více reflexemi. V závěru výzkumné sondy shrnuji získané poznatky a formuluji závěry pro praxi.
This thesis focuses on verification of specific didactic processes which aim to closer introduce poetry to students of primary and secondary schools in an unconventional way. This goal is to be achieved with the use of music. The subject of research is the topic of musicalized poetry and mainly its didactic use in pedagogic practice. This work combined knowledge across subjects of czech grammar/literature and music and arts. The first chapter describes general principles of musicalising poetry, the process of musicalisation and common traits of musicalised poems. The core of the work consists of a reserach probe for which I have prepared several lecture preparation materials. These materials utilise various methods and processes for work with musicalised poetry - specifically I focused on texts of czech poets from the 20th century. Prepared lectures are applied in pedagogic practice by using the method of expetimental teaching. All the didactic outputs are accompanied by one or more reflections. In the end the results are summarized and learned facts are formulated for practical use.